לראשונה: ראשת עיר קומוניסטית בבירת צ'ילה; מפלה לממשלת הימין בבחירות

מתוצאות הבחירות שפורסמו אמש (שני) בצ'ילה עולה כי ממשלת הימין של הנשיא סבסטיאן פיניירה נחלה מפלה קשה בבחירות שנערכו ביום ראשון המדינה הלטינו-אמריקאית. זאת, על רקע התסיסה החברתית הגוברת והעמקת המשבר הכלכלי, הפוליטי והחברתי שהחל עוד בטרם פרצה מגפת הקורונה.

איראסי הסלר ודניאל חוגאה חוגגים ברחובות סנטיאגו, אתמול, את ניצחונם בבחירות (צילום: אל סיגלו)

 

אזרחי צ'ילה נקראו ביום ראשון להשתתף בבחירות לאסיפה המכוננת לכתיבה מחדש של חוקת המדינה, לראשי המחוזות והערים. ממשלת הימין הפסידה בכל אחת מהן. ניצחון השמאל המשמעותי ביותר הוא בבירה סנטיאגו, בה ניצחה חברת מועצת העיר, הכלכלנית ופעילת המפלגה הקומוניסטית איראסי הסלר (31). כנגד כל הסיכויים היא ניצחה את מועמד הממשלה והפוליטיקאי הוותיק פליפה אלסנדרי.

בעיר רקולטה הסמוכה ניצח בתמיכתם של 65% מקולות הבוחרים ראש העיר הקומוניסטי דניאל חדואה, המועמד לנשיאות של מערך כוחות בשמאל הכולל את המפלגה הקומוניסטית ואת החזית הרחבה. חגואה, בן 53 הוא אדריכל וסוציולוג המכהן מאז 2012 כראש העיר רקולטה, פרבר עני בעיר סנטיאגו והוא בן למשפחה פלסטינית שהיגרה לצ'ילה בתחילת המאה שעברה והתיישבה בשכונה. בעיר הצ'יליאנית השנייה, ולפראיסו, ניצחה בבחירות החזית הרחבה השמאלית, שותפתה למפלגה הקומוניסטית. ברוב המחוזות יהיה סיבוב שני וקיים סיכוי רב שמועמדי השמאל יבחרו למושלים.

בתום ספירת קולות עולה גם כי בבחירות הישירות לנציגי העם באסיפה המכוננת האמורה לחוקק חוקה חדשה למדינה במקום החוקה שנחקקה בעת שלטונו הרצחני של הגנרל אוגוסט פינושה, הממשלה וכל כוחות הימין נחלו מפלה קשה. לפחות 40% מהצירים שנבחרו הם פעילים במפלגות השמאל ועוד כ-20% נציגי העמים המקוריים המתנגדים נחרצות לממשלת פיניירה. ביטול החוקה הייתה הדרישה המרכזית בהתקוממות העממית שפרצה בצ'ילה באוקטובר 2019 ונמשכה עד לתחילת משבר הקורונה. המחאות ההמוניות התחדשו בחודשיים האחרונים.

 

עוד בנושא:

המועמד המוביל לנשיאות צ'ילה: ראש עיר קומוניסטי ממוצא פלסטיני

מוביל בסקרים: מועמד הקומוניסטים לנשיאות צ'ילה הוא ראש עיר ממוצא פלסטיני