לראשונה מאז הדיקטטורה הצבאית: חיילים מפטרלים בצ'ילה בעקבות המחאה החברתית

"בדיוק כפי שאנו זוכרים מהדיקטטורה הרצחנית של הגנרל פינושה: חיילים מפטרלים ברחובות כדי לדכא את המחאה החברתית הצודקת". כך נאמר בהודעה של המפלגה הקומוניסטית של צ'ילה בעקבות החלטת הנשיא הימני סבסטיאן פיניירה להכריז אתמול (שבת) על מצב חירום בבירה סנטיאגו. זאת, בעקבות הפגנות אלימוֹת שמתקיימות בעיר, נגד העלאת תעריפי הנסיעה ברכבת התחתית.

הנשיא גם הטיל על הצבא את האחריות לביטחון בבירה. מוקדם יותר דווח כי פעילות המטרו בסנטיאגו הופסקה בעקבות ההפגנות. איגוד עובדי הרכבת התחתית האשים הבוקר במסיבת עיתונאים את הממשלה באחראיות על הרס התחנות והאלימות הקשה בהפגנות בשבוע שעבר. "צריך לנטוש את המדיניות הניאוליברלית. התחבורה הציבורית היא של כולנו", נאמר על ידי ראשי האיגוד.

אזרחים במרכז סנטיאגו דורשים, אתמול, מהקצינים ומהחיילים לעזוב את רחובות העיר (צילום: אל סיגלו)

"אנו מזמינים את כל האנשים לחזור לבתיהם ולהשגיח על משפחותיהם ובתיהם", אמר הגנרל חאבייר איתוריאגה, במסיבת עיתונאים בבירה .המפגינים, מרביתם תלמידי תיכון וסטודנטים, פרצו ביום שישי האחרון לתחנות הרכבת התחתית בבירה סנטיאגו, גרמו לנזק רב ושיתקו את תנועת מערך התחבורה בעיר. המחאה בצ'ילה, שנמשכת כבר כמה ימים ברציפות, חשפה תלונות שהולכות וגוברות בציבור על יוקר המחייה, בעיקר בבירה סנטיאגו. מוקדם יותר החודש, הממשלה הניאוליברלית בעצה אחת עם קרן המטבע הבינלאומית, הגדילה את מחיר דמי הנסיעה בכדולר ורבע לנסיעה בזמן שעות השיא, מה שעורר את גל המחאות.