לראשונה בתולדות שבדיה: הצעה להסיר פיקוח משכר דירה הביאה לנפילת הממשלה

ראש ממשלת שוודיה, סטפן לוון, רשם אתמול (שני) תקדים בהיסטוריה של שבדיה. לראשונה בתולדות המדינה הסקנדינבית ממשלתו הסוציאל-דמוקרטיה הפסידה בהצבעת אי אמון בפרלמנט. את ההצבעה יזמה מפלגת השמאל (לשעבר המפלגה הקומוניסטית), אחרי שרפורמות ניאו-לליבריות שהציע לוון בשוק הדיור נדחו בפרלמנט. 181 מתוך 349 חברי הפרלמנט הצביעו בעד ההצעה, עם 51 נמנעים. למפלגת השמאל 27 חברי פרלמנט ועד עתה תמכה תמיכה ביקורתית בסוציאל-דמוקרטים.

כרזה של מפלגת השמאל השבדית – יש לעצור את חוק הסרת הפיקוח על שכר הדירה

 

הרפורמה שתגביל את הפיקוח על מחירי השכירות הנהוג במדינה זכתה למחאות רמות ברחבי המדינה בה כשליש מתושביה מתגוררים בדירות שאינן בבעלותם – לרוב בדיור ציבורי. מפלגת השמאל מימשה את איומה להפיל את הממשלה בגלל מדיניות אנטי-עממית ואליה חברו כל מפלגות האופוזיציה הנוספות. ללוון, לשעבר מראשי איגוד עובדי המתכת, יש כעת שבוע להחליט אם לתת ליו"ר הפרלמנט את הסמכות לנסות ולהרכיב קואליציה חדשה או ממשלת מעבר, או להכריז על בחירות חדשות, שנה לפני המועד המתוכנן.

בניגוד למצב הקיים על פי חוק, שבו בעלי דירות צריכים לגבות "שכר דירה הוגן" שנקבע לפי שיקולים כמו גודל, מצב הדירה ושנת הבנייה, הציעה הממשלה לאפשר גביית "מחיר שוק" לדירות חדשות, בבניינים שיוקמו החל מיולי הקרוב. המטרה, לדבריה, היא לעודד בנייה חדשה ולהקטין את הביקוש העצום לדירות, במיוחד באזורים עתירי אפשרויות עבודה. הרפורמה היא למעשה חלק מההתחייבות של ממשלת המיעוט למפלגה הליברלית ולמפלגת המרכז שבימין, שהסכימו בינואר 2019 לתמוך בה מבחוץ בתמורה לאימוץ רשימה ארוכה של דרישות ובהן שינויים במדיניות הרווחה ופגיעה בזכויות העובדים.

אולם, עם ההודעה על הנחת הצעת החוק הודיעה מפלגת השמאל כי היא מציבה אולטימטום – או שהממשלה תגנוז את הצעת החוק או שהיא תצביע נגדה. "התמיכה שלנו בממשלה תיפסק אם ראש הממשלה תיישם הצעות כלשהן בשוק השכירות" הודיעה מנהיגת המפלגה, נושי דדגוסטר, בת למהגרים מאיראן.

בניסיון של הרגע האחרון למנוע את הפלת ממשלתו, הודיע ראש הממשלה אתמול שהגיע לפשרה עם מפלגות הליברלים והמרכז שדרשו את התיקון לחוק. הוא לא פירט את מהות הפשרה, אבל הבהיר כי ייפתח דיאלוג בהשתתפות כל השחקנים בשוק הדיור השבדי, כולל איגוד הדיירים החזק (הכולל את דיירי הדיור הציבורי), לגבי שכר הדירה בדירות חדשות.  שעה בלבד לאחר מכן הודיעה מנהיגת מפלגת השמאל, כי הפשרה אינה מקובלת עליה וכי מפלגתה תצביע נגד, מה שאכן קרה.

שוק השכירות בשבדיה הוא בעל מודל ייחודי, בו קיים פיקוח הדוק על דמי השכירות שניתן לגבות משלושה מיליון השבדים החיים בשכירות. חוזים מוגנים ואי-מתן אפשרות להעלות את השכירות הם חלק מהמאפיינים של מי שמחזיקים בחוזה ישיר מול בעל הדירה. שבדים רבים, במיוחד כאלו המעוניינים להתגורר באזורים מבוקשים, גרים בשכירות משנה שגם היא מפוקחת. לצד המשך הפיקוח על שכר הדירה, מפלגת השמאל דורשת להמשיך בבניית דירות במסגרת הדיור הציבורי. במפלגת השמאל ציינו את מה שהתחרש בפינלנד, שם הממשלה ניצלה משבר כלכלי כדי להסיר את ידיה לחלוטין מהפיקוח והרגולציה של שוק הדיור לשכירות, ומחירי השכירות האמירו, יחד עם ההידרדרות במעמד השוכר ובזכויותיו.

 

מדוע מפלגת השמאל התנגדה לתכנית הדיור הניאו-ליברלית (בשבדית):

https://www.vansterpartiet.se/stoppahyreschocken

 

מנהיגת מפלגת השמאל,  נושי דדגוסטר, מסבירה מדוע חבריה תמכו בהפלת הממשלה (בשבדית):

https://www.vansterpartiet.se/vansterpartiet-rostade-for-misstroendet-mot-statsministern/