לראשונה בתולדות קולומביה נבחר נשיא שמאלי; המפלגה הקומוניסטית הצהירה 'עת למעשים'  

מועמד השמאל בבחירות לנשיאות קולומביה, הסנאטור ולוחם גרילה לשעבר גוסטבו פטרו, ניצח הלילה (שני) בסיבוב השני והביס את יריבו מהימין הניאו-ליברלי, רודולפו הרננדס, המכונה "טראמפ הקולומביאני". פטרו העומד בראש "הברית ההיסטורית" של כוחות השמאל ובהם המפלגה הקומוניסטית, זכה ב-50.5% מהקולות. הרננדס, שזכה ב-47.3%, הודה בהפסדו ואמר כי יקבל את תוצאות הבחירות.

סגנית הנשיא החדשה, פרנסיה מארקס, נואמת הלילה בעת שרבבות חוגגים בבוגוטה את ניצחון השמאל בבחירות (צילום: פרנסה לטינה)

הפער בין השניים התבטא בכ-720 אלף קולות, בבחירות שבהן השתתפו כ-22.6 מיליון מצביעים. 2.3% מהמצביעים שלשלו לקלפי פתקי מחאה שעליהם לא נכתב שמו של איש מהמועמדים. בולטת במיוחד התמיכה לה זכה פטרו במחוזות העניים, בצ'וקו הוא זכה לכ-82% אחוז מקולות הבוחרים, בוואליה כ-64%, בקאוקה יותר מ-79% ובנאריניו כ-81% מהקולות. המפלגה הקומוניסטית בירכה על הניצחון הדחוק וציינה "הגיעה העת לתרגם את ההצהרות לשפת המעשה".

שותפתו של פטרו למרוץ, עו"ד פרנסיה מארקס, תהיה סגנית הנשיא השחורה הראשונה במדינה, אחרי שהשניים יושבעו לתפקידיהם החדשים באוגוסט. מארקס, פעילת סביבה שגדלה בסביבת עוני, ניפצה מחסומים חברתיים כגון מגדר, מעמד וגזע. הניצחון של פטרו בא בעקבות העמקת הפערים המעמדיים והתרחבות העוני במדינה — שבשנה שעברה הוציאו מאות אלפי קולומביאנים זועמים להפגנות המוניות נגד ממשלת הימין ברחובות הבירה בוגוטה וערים גדולות נוספות.

"גל של צעירים החליט היום להשתלט על הקלפי, גל של נשים החליט היום להשתלט על הקלפי", אמר פטרו לתומכיו מול קהל של רבבות שחגגו יחד עמו את ניצחון השמאל. הנשיא הנבחר הבטיח לתת מענה לחוסר השוויון הכלכלי והחברתי במדינה, שבה כמחצית מהאוכלוסייה חיה בעוני. הוא הבטיח להעניק חינוך חינם, לבצע רפורמות חברתיות ולהגן על זכויות נשים.

 

עוד בנושא:

https://zoha.org.il/113184