לראשונה בתולדות המפלגה הקומוניסטית הישראלית נבחרו שתי נשים למזכירוֹת מחוז

לראשונה בתולדותיה, נבחרו שתי חברות המפלגה הקומוניסטית הישראלית לכהן כמזכירוֹת מחוז: הנדיה סגייר (משמאל) נבחרה לתפקיד מזכירת מחוז עכו, ורים חזאן (מימין) נבחרה לתפקיד מזכירת מחוז חיפה. להלן ריאיון שקיים זו הדרך עם שתי המנהיגות החדשות:

 

לראשונה בתולדות המפלגה עומדות נשים בראש שני מחוזות. האם הדבר מבטא שינוי עמוק יותר?

חזאן: "זה ביטוי לכך שהחברות במוסדות הארציים הוכיחו את עצמן. חד"ש ומק"י תמיד היו בחוד החנית של המערכה למען זכויות נשים ושוויון לנשים. לאורך השנים התקיימו במפלגה דיונים רבים בנושא שריונים לייצוג נשי, ונשאלה השאלה האם הם מקדמים שוויון או לא. לדעתי, הבחירה של החברה הנדיה ושלי לתפקיד מזכירוֹת מחוז, בבחירות דמוקרטיות ללא שריון, תקדם שוויון מגדרי בצורה עמוקה הרבה יותר. אני משוכנעת שאיש לא בחר בנו רק משום שאנחנו נשים, או רק לשם הייצוג. בחרו בנו משום שאנחנו פעילות בולטות במחוזות שלנו, ומשום שהוכחנו את עצמנו בפעילות לאורך השנים. כקומוניסטים, זה השינוי שאנחנו צריכים לקדם".

רים חזאן והנדיה סגייר (צילומים: זו הדרך)

 

עוד הוסיפה: "צריך לציין את החברה תמר גוז'נסקי שפרצה את הדרך וכיהנה כמזכירת מחוז כבר בשנות ה-70.  כעת, נבחרו בפעם הראשונה שתי נשים ערביות לכהן כמזכירוֹת מחוז. במחוז חיפה פועלות נשים במסגרת סניפי המפלגה ובמסגרת ועד המחוז ומזכירוּת המחוז – מספר נשים אלה חוצה את שיעור הייצוג הקבוע בתקנון. זה סימן שהצלחנו להטמיע את ערכי השוויון המגדרי במפלגה, וזאת במאמץ משותף של חברים וחברות רבים לאורך שנים".

סגייר: "אני מאמינה שהבחירה של החברה רים ושלי למזכירוֹת מחוז מבטאת שינוי, אולם אנחנו עדיין רחוקים משוויון מלא בין נשים לגברים בשורות המפלגה. שתינו הגענו לתפקיד כתוצאה מהרבה מאוד עבודה ומאמץ שהשקענו, וזה לא המצב האידאלי. השאיפה שלנו היא שלכל הנשים במפלגה תהיה האפשרות להנהיג, גם מבלי שיצופה מהן להשקיע יותר מאמץ בפעילותן מחברים אחרים, ומבלי שהן יידרשו להוכיח את עצמן.

"המפלגה זקוקה ליותר נשים החברות במוסדות ובתהליכי קבלת ההחלטות. כדי ליצור שוויון מגדרי מלא, יש לשלב נשים בפעילות בגיל צעיר, וגם לדאוג לכך שהן ימשיכו בפעילות ולא יתייאשו. בבנק"י המצב טוב יותר מאשר במפלגה – ישנן צעירות רבות החברות בסניפים ברחבי הארץ. אף על פי כן אנחנו עדות לתופעה בה לוקחות הנשים צעד אחורה ומפסיקות לפעול בשורות המפלגה כאשר הן מתבגרות. השאיפה שלנו היא שחברות בנק"י כיום יהיו חברות במנהיגות המפלגה בעתיד".

 

אלה אתגרים עומדים בפני המחוזות לקראת הבחירות לכנסת?

    סגייר: "יש כמה סוגיות מהותיות שאני מעוניינת לקדם במחוז שלנו (עכו) בדחיפות: בראש ובראשונה אנו מוכרחים להגביר את מאמצינו בקרב הציבור היהודי. המחוז שלנו כולל הרבה ערים יהודיות ומשולבות, אך אין לנו חברים יהודים הפועלים בהן. קיימים פעילים יהודים בעלי דרך ורעיונות משותפים, אך הם פועלים בנפרד מאיתנו. עלינו לפעול ככל האפשר לקירוב השותפים, ולשכנע אותם לפעול מתוך המפלגה והחזית. מלבד זאת, חייבים לקדם פעילות בקרב מעמד העובדים, לשמר את חוזקם של סניפי בנק"י במחוז עכו ולהמשיך ולהרחיב את שורות המפלגה".

בנושא הבחירות הוסיפה: "המאמץ להוציא את הציבור להצביע עומד בראש סדר העדיפויות. כולנו יודעים שאחוז ההצבעה ברחוב הערבי צפוי להיות נמוך מהרגיל, וזה מצריך מאיתנו לתכנן ולהשקיע משאבים במסרים ובפעילות שטח. אם לא נעבוד בצורה יעילה, אחוז ההצבעה יישאר נמוך".

חזאן : "עוד לפני הבחירות לכנסת, עלינו לארגן מחדש את פעילות המחוז. לאחרונה צירפנו חברים וחברות חדשים רבים, רובם צעירים. חובתנו לחזק את הקשר בין חברי הסניפים לקראת המעבר לשטח. ברמה הארצית, כפי שאמרה החברה הנדיה, האתגר הגדול ביותר הוא אחוז ההצבעה. כדי להעלות אותו, אנחנו חייבים לדבר עם האנשים, להקשיב לצורכיהם ולתסכולם וכמובן להציע להם פתרונות. האתגר הוא לבצע פוליטיזציה לרצונות ולקשיים בשטח. לכן, עלינו לקיים פעילות שטח נרחבת תוך ניהול שיח בלתי אמצעי עם הציבור, ולא להסתמך רק על הרשתות החברתיות."

עוד הוסיפה: "עלינו להסביר לבוחרים מדוע הפעילות בזירה הפרלמנטרית חשובה, ומדוע שאלת הבחירות היא לא רק סביב מושבים, או 'כן ביבי – לא ביבי'. אלמלא היינו נמצאים בכנסת כדי להתנגד לימין, המצב היום היה כנראה גרוע בהרבה. הזירה הפרלמנטרית היא חלק בלתי-נפרד מהמערכה שלנו לסיום הכיבוש לכינון כלכלה סוציאליסטית שתשרת את כולנו. השיגי חברינו בכנסת הם גם חלק מהמאבק שנמשך כבר 70 שנה לכונן בישראל דמוקרטיה אמיתית".

אסף טלגם