לראשונה בתולדות הונדורס: מועמדת השמאל הכריזה על ניצחון בבחירות לנשיאות

לראשונה בתולדות הונדורס: מועמדת השמאל קסיומרה קסטרו הכריזה הבוקר (שני) על ניצחון בבחירות לנשיאות שנערכו אתמול במדינה שבמרכז אמריקה. היא ניצחה את מועמד הנשיא הימני היוצא חואן אורלנדו הרננדס, נסרי עספורה, פוליטיקאי ממוצא פלסטיני. על פי התוצאות החלקיות שפרסמה ועדת הבחירות המרכזית, קסטרו זכתה בכמיליון קולות (כ-54% מקולות הבוחרים), עספורה מהמפלגה הלאומית כ-600 אלף (34%) ויאני רוזנטל של המפלגה הליברלית, כ-160 אלף (כ-9%).

זהו ניצחון כפול: לראשונה בתולדות המדינה נבחרה אשה לנשיאות ולראשונה מנצח בבחירות מועמד של החזית השמאלית "ליברה" וכך היא שוברת את המשטר הקיים במדינה במסגרתו תמיד ניצחו בבחירות מועמדי שתי המפלגות הבורגניות הגדולות: הלאומית והליברלית. קסטרו מסרה כי בכוונתה לקדם רפורמות חברתיות וכלכליות, להכיר בנישואים של בני אותו מין, לבטל את איסור ההפלות "וחשוב מכל: להשליך לפח ההיסטוריה את מורשתו של הנשיא הרננגס המושחת". יצוין שבשנה האחרונה נערכו הפגנות המוניות נגד הנשיא היוצא וההמונים דרשו את התפטרותו.

נשיאת הונדורס החדשה, קסיומרה קסטרו, מתייצבת מול כוחות המשטרה מיוחדים לפיזור הפגנות, במהלך המחאות נגד הנשיא הימני היוצא חואן אורלנדו הרננדס (צילום: ליברה)

 

ביוני האחרון ראש הממשלה נפתלי בנט פגש את הרננדס בלשכתו בירושלים. השניים נשאו הצהרות משותפות וחתימה על הסכמים התקיימו בסיום הפגישה לאחריה נערך טקס חנוכת שגרירות הונדורס בישראל, בגן הטכנולוגי בירושלים.

זה היה המפגש הראשון של ראש הממשלה החדש עם מנהיג של מדינה זרה. הרננדס מצדו נפגש בביקורו בין היתר גם עם הנשיא דאז ראובן (רובי) ריבלין ועם יו"ר האופוזיציה וידידו הוותיק, ח"כ בנימין נתניהו.  אמו של נשיא הונדורס, אחותו של הנשיא, סגן הנשיא, שר הפנים, שר המשפטים ובכירים נוספים בממשלת הונדורס הגיעו לישראל במטוסה הפרטי של ד"ר מרים אדלסון, האישה העשירה בישראל.

ב־2018 יזמו במשרד החוץ את הזמנתו של הרננדס לטקס הדלקת המשואות כבוגר מש"ב ועל רקע בתמיכתו בעמדות ממשלת ישראל. כאן התעוררה התנגדות בגלל שהרננדס פעל בארצו כרודן, היה מעורב במעשי שחיתות ובאותה כעת נערכו הפגנות המוניות בהונדורס כדי לדרוש את התפטרותו. בשל הסערה הוא החליט לבטל את בואו. יצוין שעל פי פרסום ב"ניו יורק טיימס" מחודש מארס האחרן הרננדס, הבטיח להגן על מבריחי סמים באמצעות כוחות הביטחון וסוכנויות אכיפת החוק במדינה ולעזור להם להציף את ארה"ב בקוקאין – כך טען תובע פדרלי בארה"ב. הרננדס נחשב לבעל ברית חשוב של ארה"ב באמריקה הלטינית. חקירתו עלולה לסכן את היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות.

שמו של הרננדס נקשר בעבר לתיקים פליליים אחרים. בית המשפט המחוזי במנהטן הרשיע ב-2019 את אחיו, חואן אנטוניו (טוני) הרננדס, בהברחת קוקאין לארה"ב. התביעה ועדי ראייה במשפטו של חואן טענו שנשיא הונדורס קיבל מיליוני דולרים לכיסו האישי ולמפלגתו בתמורה להגנה על סוחרי סמים. סנאטורים דמוקרטים בארה"ב הגישו באפריל האחרון הצעת חוק שקוראת לנשיא ביידן להטיל סנקציות על הרננדס ולהשהות את הסיוע הביטחוני לכוחות המשטרה והצבא בהונדורס. "ארה"ב לא יכולה להמשיך לשתוק לנוכח השחיתות העמוקה ומדאיגה והפרות זכויות האדם שמתבצעות ברמות הגבוהות ביותר בממשלת הונדורס", אמר הסנאטור ג'ף מרקלי מאורגון.

 

עוד בנושא

המפגש הראשון של בנט עם ראש מדינה מחו"ל: נשיא הונדורס המואשם בשחיתות ובסחר בסמים