לראשונה בישראל: הפסנתרן אמרי טלגם ינגן את 'העם המאוחד הוא בלתי-מנוצח' מאת ז'בסקי

"העם המאוחד הוא בלתי-מנוצח!": במלים אלה נפתח שיר המחאה המפורסם של הזמר הצ׳ילאני סרחיו אורטגה מ-1970, שהפך להמנון מתנגדי הדיקטטורה בצ׳ילה ובגלות, ואומץ ע״י תנועות מחאה רבות ברחבי העולם.

השיר שימש גם כבסיס ליצירה ענקית לפסנתר מאת המלחין האמריקאי פרדריק ז׳בסקי, שכתב עליו אוסף של 36 וריאציות, האורכות כשעה. ז׳בסקי, שחי בגלות פוליטית ממולדתו והלך לעולמו לאחרונה, התייחד בניסיונו לחבר את עולם האוונגרד המוזיקלי למאבקים פוליטיים שמאליים ברחבי העולם, ממאבקי השחורים בארה״ב ועד המאבק בדיקטטורה בצ׳ילה.

אמרי טלגם מנגן בתחרות הבינלאומית ה-11 לביצוע יצירות מודרניות של צרפת (צילום: פסטיבל אורליאן)

 

כל וריאציה היא בסגנון שונה, ממוזיקה אטונלית ועד ג׳אז ומינימליזם, אך כולן קשורות לשיר בצורה ברורה. וריאציות מסוימות שומרות על המנגינה ומחליפות את ההרמוניה, בעוד שאחרות שומרות על המסגרת ההרמונית ומפרקות את המנגינה לחלוטין ומקשות על זיהוי התבנית המלודית המקורית. בנוסף לשיר, מופיעים אזכורים קצרים לשירים הסוציאליסטיים ״בנדרה רוסה״ ו-״שיר הסולידריות״ מאת קורט וייל. רבות מן הווריאציות הן וירטואוזיות ביותר, ומתחרות במודע בקשיים של וריאציות גולדברג, שהיא המודל ליצירה.

הפסנתרן אמרי טלגם ינגן את היצירה בביצוע מלא לראשונה בישראל. יצוין שטלגם, אמן ישראלי בינלאומי יליד 1987, קטף ב-2014 את הפרס הראשון בתחרות הבינלאומית ה-11 בביצוע יצירות מודרניות, שנערכת באורליאן שבצרפת מדי שנתיים. הקונצרטים יתקיימו ביום רביעי הקרוב, 8 ביוני (תל אביב, סטודיו אנט, 20:30); 9 ביוני (אוניברסיטת חיפה, משכן הכט, 19:00); וב-11 ביוני (קיבוץ שער העמקים, טחנת הקמח, 20:00).

 

סרטון: אמרי טלגם מבצע את הסונטה 106 של בטהובן