לקראת סיפוח: רוצים להפקיע מבג"ץ את הסמכות לדון בעתירות של פלסטינים

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (ראשון) את תזכיר החוק שיזמה שרת המשפטים, איילת שקד, שמפקיע מבג"ץ את הסמכות לדון בעתירות של פלסטינים בשטחים הכבושים, ומעביר את סמכויות השיפוט בהן לבית המשפט המחוזי בירושליםעל פי תזכיר החוק שגיבש משרד המשפטים, בית המשפט המחוזי יוסמך לדון בהחלטות מינהליות של הרשויות הישראליות בגדה בנושאי תכנון ובנייה, הגבלת כניסה ויציאה מהשטחים ובקשות חופש מידע.

2018-02-26_202232

שרת המשפטים איילת שקד, נשיא המדינה ראובן ריבלין ושופטי בית המשפט העליון בטקס השבעתה של אסתר חיות לנשיאת בית המשפט העליון, אוקטובר 2017 (צילום: לע"מ)

בנוסף בית משפט זה ישמש ערכאת ערעור נגד צווי הגבלה ופיקוח שפרסמו בתי דין צבאיים. על פסקי הדין של בית המשפט המחוזי בנושאים אלה ניתן יהיה לערער לבית המשפט העליון, אך בניגוד למצב כיום, בג"ץ לא יהיה הערכאה הראשונה שדנה בעתירות פלסטינים. המהלך נועד להוציא מידי בג"ץ את הביקורת השיפוטית על הפשעים הנעשים על ידי הכיבוש בשטחים הפלסטינים. יצוין שבשבוע שעבר מינתה שקד את חיה זנדברגאשת אמונה ומי שעמדה בראש הוועדה להסדרת מאחזים בגדה המערבית, לשופטת באותו בית משפט.

בתגובה לאישור החוק ח״כ יוסף ג׳בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) מסר כי זו "הצעה נוספת מבית היוצר של ממשלת הימין המתנחלותי, אשר חותרת לנורמליזציה עם הכיבוש ומקדמת סיפוח זוחל של שטחי הגדה ושל מערכת המשפט באזור. בג״ץ מעולם לא עשה צדק עם הפלסטינים בשטחים, אך גם המעט מאוד שעשה מפריע לממשלה. העברת הסמכויות לבית משפט מינהלי תסרבל את ההליכים המשפטיים של הפלסטינים ותאריך אותם, ולמעשה תשאיר אותם ללא מענה משפטי משמעותי. עוד יעד של הבית היהודי מושג בדרך לסיפוח השטחים".