לקראת סיבוב שני בבחירות לנשיאות קולומביה: מוביל מועמד השמאל שזכה ב-40 אחוז מהקולות

בקולומביה נבחרו אתמול (ראשון) איש השמאל הקולומביאני ומועמד "הברית ההיסטורית" גוסטבו פטרו ובעל הון, רודולפו הרננדס המכונה "טראמפ הקולומביאני", לסיבוב הבחירות השני. פטרו, זכה ב-40% מהקולות, ואילו הרננדס זכה ב-28% מהקולות. סבב הצבעה שני יתקיים ב-19 ביוני. בברית ההיסטורית" חברו 18 מפלגות ותנועות שמאל, ובהן המפלגה הקומוניסטית, מפלגת העובדים, כוח אזרחי, האיחוד הפטריוטי וכן התארגנויות של העמים המקוריים ("אינדיאנים"), שחורים, איכרים ופעילי הסביבה.

הרננדס בן ה-77 וראש העיר של בוקארמנגה לשעבר, הבטיח להילחם בשחיתות למרות שהוא ובנו נמצאים תחת חקירה מסוג זה. בסיבוב השני צפוי הרננדס לקבל את התמיכה של המועמד השלישי, פדריקו גוטיירס, נציג הימין שבשלטון שזכה בכ-24%. גוטיירס הודיע הבוקר על תמיכתו בהרננדס בעל העמדות הניאו-ליברליות ואנטי-פמיניסטיות. "מקומה של האשה איננו בממשלה. עדיף שהיא תשב בבית", הוא הכריז במהלך מערכת הבחירות.

"תודה קולומביה!". מסיבת הניצחון של פטרו, אמש, במטה של "הברית ההיסטורית" בבוגוטה (צילום מסך: טלסור)

 

פטרו נולד ב-1960 במחוז קורדובה שבצפון קולומביה, בנם של הורים חקלאים. הוא הצטרף לתנועת הגרילה "אמ-19" בגיל 17 וכינויו המחתרתי היה "אאורליאנו" על שמו של גיבור הספר "מאה שנים של בדידות" מאת גבריאל גרסיה מארקס. ב-1985 נעצר בשל אחזקת נשק ושהה במשך 16 חודשים בכלא. לאחר שחרורו סיים תואר ראשון בכלכלה וב-1994 סיים תואר שני בכלכלה בארצו ולאחר מכן תואר שלישי בספרד.

פטרו כיהן בשנים 1991–1994 כנציג מחוז קונדינמרקה בבית הנבחרים של קולומביה. איומים על חייו הביאו לעזיבתו את קולומביה ולעבור לבלגיה. ב-1996 שב לקולומביה והתמודד ללא הצלחה לראשות עיריית בוגוטה. ב-1998 נבחר פעם נוספת לבית הנבחרים, הפעם כנציג בוגוטה. הוא נבחר לכהונה נוספת ב-2002 וכיהן בתפקיד עד 2006. בפרלמנט התבלט כאחד ממבקריו של נשיא קולומביה הימני-קיצוני אלווארו אוריבה. עוד הוא הביא לחשיפת פרשת השחיתות והפרת זכויות האדם שהובילה להרשעתם של פוליטיקאים ימניים רבים. ב-2010 התפטר מתפקידו והתמודד בבחירות לנשיאות קולומביה בהן סיים במקום רביעי עם כ-9% מהקולות. בשנים 2012 עד 2015 כיהן כראש עיריית הבירה, בוגוטה. ב-2014 הודח מתפקידו בעקבות קביעת היועץ המשפטי לממשלה כי הוא אחראי למשבר האשפה בעיר ולסיכון בריאות הציבור. לאחר 35 יום קבע בית המשפט העליון כי יש להחזירו לתפקיד.

בבחירות לנשיאות ב-2018 עומד פטרו בראש קואליציית מפלגות השמאל. בסיבוב הראשון של הבחירות שנערך ב-27 במאי 2018 זכה ב-25% מקולות המצביעים, לעומת מועמד קואליציית הימין, איוואן דוקה שזכה ב-39% מהקולות. בסיבוב השני שנערך ב-17 ביוני, הפסיד לדוקה לאחר שקיבל 42% מהקולות.

יצוין בחודש מארס האחרון ולראשונה בתולדות קולומביה נרשם ניצחון לגוש השמאל בבחירות לפרלמנט. ה"ברית ההיסטורית" של השמאל זכתה ב-25 חברים בפרלמנט והייתה לסיעה הגדולה. בסנאט הגיעה ה"ברית ההיסטורית" למקום השני עם 17 חברים. מפלגת "קומונס" שהקימו חלק ממנהיגי ארגון הגרילה לשעבר, הכוחות המזוינים המהפכנים של קולומביה, נחלה כישלון חרוץ וזכתה בפחות מ-1% מקולות הבוחרים.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/111276