לקראת סיבוב שני בבחירות לנשיאות צרפת: לנצח את הימין הקיצוני

הנשיא המכהן הניאו-ליברלי עמנואל מקרון ומנהיגת "האיחוד הלאומי" מרין לה פן העפילו לסיבוב השני בבחירות לנשיאות צרפת שהתקיימו בתחילת השבוע (10.4). הנשיא זכה בכ-28% מהקולות, ומועמדת הימין הקיצוני זכתה ב-24% מהקולות. מועמד השמאל ולשעבר שותף עם הקומוניסטים ב"חזית השמאל", ז'אן לוק מלנשון הפתיע, וזכה בכ-22% מהקולות. הסיבוב השני יתקיים בעוד שבועיים. איש הימין הפשיסטי אריק זמור שהתרסק עם 7% מהקולות והבטיח את תמיכתו בלה פן.

הצהרה של המועמד הקומוניסטי פביאן רוסל לעיתונות הצרפתית (צילום: הומניטה)

 

כל יתר המתמודדים שלא יתחרו בסיבוב השני כבר הביעו תמיכה במקרון. הבולט מכולם הוא המועמד הקומוניסטי פביאן רוסל (כ-3%) שהכריז במטה הבחירות עם פרסום התוצאות: "הימין-הקיצוני מעולם לא היה קרוב יותר לשלטון בצרפת. נעמוד יחד עם הכוחות הדמוקרטיים נגד הפשיזם". אך רוסל שלח מסר ברור למקרון – "אל תחשוב ששכחנו את חלקך בקידום סדר היום הניאו-ליברלי, בפגיעה בזכויות העובדים ובתמיכתה בבעלי ההון. המאבק יימשך".  מלנשון, אמר: "אנו יודעים למי לעולם לא נצביע. העם הצרפתי יודע מה טוב לו, לכן אל לכם להצביע לגברת לה-פן, אסור שתקבל ולו קול אחד! הנה שמעתם אותי, חזק וברור".

גם מועמד הירוקים יאניק ג'אדו, שזכה לתמיכת כ-4% מהמצביעים, הביע תמיכה במקרון בסיבוב השני. "אני קורא למצביעים לעצור את עליית הימין-הקיצוני לשלטון". בימין ולרי פקרס (כ-5%) ממפלגת הרפובליקנים, שבימי הנשיא סרקוזי הייתה בשלטון, הביעה תמיכה במקרון: "עלינו לומר לא לקיצוניות. אצביע למקרון בסבב השני".  מועמדת המפלגה הסוציאליסטית וראש עיריית פאריס אן אידלגו קראה אף היא לתמוך במקרון. אידלגו זכתה לתמיכה הנמוכה ביותר בתולדות מפלגתה: פחות מ-2% מקולות הבוחרים.

יוסי אבו