לקראת משאל עם בתחילת השנה: הפרלמנט הקובני הכיר בנישואי להט"ב

הפרלמנט בהוואנה החליט השבוע לחוקק חוק לפיו קובה מכירה בנישואים של זוגות מאותו מין. בכך הסתיים דיון הנמשך זה מספר שנים בית המחוקקים. ההחלטה תעמוד במרכז משאל עם בנושא שיתקיים בתאריך שייקבע סופית בין ה-1 בפברואר ל-30 באפריל 2022. בדברי ההסבר להצעת החוק אמר שר המשפטים הקובני, אוסקר סילברה מרטינס: "אנו לא ממצאים שום דבר חדש. יש בקובה זוגות חד-מיניים רבים ומצופה מאיתנו לכבד את רצונם ולקדם את החוק להכרה בנישואין שוויוניים לכל. מדובר בביטול האפליה הקיימת ובקידום זכויות האדם".

חברת הפרלמנט הקובני מריאלה קסטרו אספין (לובשת חולצה לבנה במרכז התמונה) במצעד הגאווה במרכז הוואנה, 2017 (צילום: פרנסה לטינה)

 

חברת הפרלמנט מריאלה קסטרו אספין, העומדת בראש המרכז הלאומי לחינוך מיני והנאבקת למען חקיקה החוק זה שנים, הוסיפה בדיון "החוק הזה הוא ביטוי לבגרותה של המהפכה הקובנית. זהו צעד נוסף במערכה לצדק חברתי ושוויון. הצעת החוק קיבלה את תמיכה הארגוני הלהט"ב באי הסוציאליסטי, המקיימים מדי שנה את מצעד הגאווה בהוואנה. אך ראשי הכנסיות הקתולית והפרוטסטנטית הביעו התנגדות קולנית למהלך ואף הודיעו שיקראו למאמנים להתנגד לחוק בעת ההצבעה במשאל.

על כך הגיבה קסטרו אספין, בתו של נשיא קובה לשעבר ראול קסטרו, "מהפכה פירושה לשנות את כל מה שנחוץ לשנות – כפי שאמר פידל קסטרו. יש המאשימים אותי ב'אובססיה אופנתית' וזה לא נכון כי יש לשים קץ למצב הגורם לסבל רב, לדיכוי, לאפליה ואף לאלימות. זהו צעד למערכה למען שוויון ונגד הפטריארכליות – מנגנון לדיכוי ושליטה שיש למגר אותו מן השורש". יצוין שחוקים דומים נחקקו בשנים האחרונות במספר מדינות ברחבי אמריקה הלטינית: ארגנטינה, ברזיל, צ'ילה, אקוודור, אורוגואי, קולומביה וברוב מחוזות מקסיקו שהינה מדינה בעלת משטר פדרלי.