לקראת מהפך בגרמניה? מפלגת השמאל מציעה ממשלת שינוי עם הסוציאל-דמוקרטיה והירוקים

מהסקרים שנערכו בשבועות האחרונים בגרמניה, פחות מחודש לבחירות הכלליות, עולה כי צפוי מהפך פוליטי. לראשונה זה 16 שנה יישב בכיסא הקנצלר אדם שאיננו אנגלה מרקל השמרנית. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) פותחת פער על המחנה הימני של מרקל, והמפלגה נראית בעמדת הזינוק הטובה ביותר שלה לניצחון זה יותר מעשור וחצי. הגדלת הפער באה אחרי שבשבועיים האחרונים כאשר הסוציאל-דמוקרטיים עלו למקום הראשון בסקרים – לראשונה זה שנים.

עצרת בחירות של מפלגת השמאל בברלין, בשבוע שעבר (צילום: די לינקה)

 

הבחירות בגרמניה ייערכו ב-26 בספטמבר, ולראשונה מאז עלייתה לשלטון ב-2005 מרקל לא תתמודד בהן. אחרי ארבע כהונות רצופות שלה כקנצלרית היא הודיעה כבר ב-2018 שלא תעמיד את עצמה לבחירה פעם נוספת. בסקרים המתפרסמים בשבועיים האחרונים מצביעים על עלייה של 2% עד 3% בשיעור התמיכה בסוציאל-דמוקרטים שהגיע ל-24% עד 26% – שיעור התמיכה הגבוה ביותר שהשיגו בסקרים זה ארבע שנים. השמרנים איבדו אחוז אחד וצברו שיעור תמיכה שבין 20% ל-21%, הנמוך ביותר שהשיגה המפלגה בסקרים. מפלגת הירוקים זכתה לשיעור תמיכה חסר תקדים שבין 17% ל-19%, וממשיכה לשמור על מעמדה כמפלגה שתחבור לקואליציה. על פי הסקרים מפלגת השמאל "די לינקה" זוכה לתמיכתם של 8% עד 9% מהמצביעים.

בהתייחסות למידת הפופולריות של המועמדים לתפקיד הקנצלר מטעם כל מפלגה, סקר שפורסם בשבוע שעבר מעיד על 31% אחוזי תמיכה במועמד מטעם הסוציאל-דמוקרטים, אולף שולץ בן ה-63, המכהן כשר האוצר וסגן הקנצלרית מ-2018. מועמד השמרנים, הרמין לאשט השיג רק 10% תמיכה, והמועמדת מטעם מפלגת הירוקים, אנאלנה ברבוק בת ה-40, משיגה תמיכה חסרת תקדים בשיעור של 14%.

בעקבות התעצמותם בסקרים של המפלגות ששמאלה מהמרכז, קיים סיכוי להקמת ממשלת שינוי. לשם כך בפני הסוציאל-דמוקרטיים נותרו שתי אופציות כדי להשיג רוב בפרלמנט: לכרות ברית עם המפלגה הליברלית שבימין (6% עד 8% בסקרים) או עם מפלגת השמאל. כך שמפלגת השמאל עשויה להפוך ל"שוברת שוויון" לאחר הבחירות ולכוח פוליטי שאין בלתו להקמת ממשלה. ברוח זו התראיין לשבועון "דר שפיגל" מנהיגה ההיסטורי של מפלגת השמאל, גרגור גיזי, והכריז "אנו מוכנים להצטרף לקואליציה ממשלתית יחד עם הירוקים בהובלת הסוציאל-דמוקרטיים".