לקראת הכנס החמישי לקידום מעמדם של אנשים עם מוגבלות: שילוב בעבודה – יעד חברתי חיוני

הכנס החמישי לקידום מעמדם של אנשים עם מוגבלות, אותו מארגן האגף לקידום שוויון בהסתדרות, ייפתח ביום רביעי הקרוב (27.11). הכנס ייערך בהשתתפות נציגי ארגונים ועמותות העוסקים בקידום מעמדם של אנשים עם מוגבלות ובשמירה על כבודם, מעמדם, זכויותיהם וחופש הבחירה שלהם. הכנס ידון בבעיות ובאתגרים אקוטיים בהם נתקלים אנשים עם מוגבלות בחיי היום יום.

דח'יל אבו זייד (צילום: האגף לקידום שוויון בהסתדרות)

 

החברה שלנו, החברה הישראלית, מתייחסת לאנשים עם מוגבלות באופן מחפיר. בסקר שנערך בדבר אנשים עם מוגבלות נתקבלו התוצאות הבאות: 80% מההורים של ילדים שאינם סובלים ממוגבלות אינם מעוניינים שילדיהם ישתתפו בחוג בצד ילד נכה; כמחצית מהנשאלים לא היו מוכנים להיות בני או בנות זוג של אנשים עם מוגבלות; 8% מהנשאלים מאמינים כי לאנשים עם מוגבלות לא צריכה להיות זכות להינשא ולהביא ילדים לעולם. נשאלים רבים השיבו כי הם סבורים שמקומם של אנשים עם מוגבלות הוא במפעל השיקומי או בבית.

לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כמיליון וחצי אזרחים ישראלים (קרוב ל20% מהאוכלוסייה) הם אנשים עם מוגבלות ברמה כלשהי. זאת אומרת, אחד מכל חמישה אזרחים בישראל סובל מנכות או ליקוי בריאותי כלשהו מקשת הנכויות הרחבה: פיזית, תנועתית, חושית או נפשית. מתוך כלל בעלי המוגבלות, 4% נולדו עם המוגבלות ואילו 96% הפכו לבעלי מוגבלות עקב תאונת עבודה, תאונת דרכים, מחלה או אירוע בלתי צפוי אחר. כלומר, בעלי מוגבלות קיימים בכל חלק באוכלוסייה, וכל אחד ואחת מאתנו עלול למצוא עצמו בקטגוריה זו.

אנשים עם מוגבלות סובלים מקשיים מיוחדים בהשתלבות בשוק העבודה. בעוד ששיעור ההעסקה של אנשים שאינם סובלים ממוגבלות עומד על 79%, בקרב בעלי מוגבלות – רק 60% מועסקים. בקרב הסובלים ממוגבלות חמורה, שיעור המועסקים הוא 47%. המצב קשה אף יותר בקרב בעלי מוגבלות בחברה הערבית – רק 22% מתוכם מועסקים. יצוין כי שיעור בעלי המוגבלות בחברה הערבית הוא פי שתיים משיעורם באוכלוסייה היהודית, ומצבם של בעלי המוגבלות הערבים קשה אף יותר בשל אפשרויות התעסוקה המצומצמות ממילא ביישובים הערביים.

"החוק לשילוב נכים בעבודה", שחוקק ב-2005 ומתבסס על פעילות ועדת לרון (החוק ידוע גם בשם "חוק לרון"), איפשר לבעלי מוגבלות לעבוד מבלי לשלול מהם את הזכות לקבלת קצבה מביטוח לאומי, כל עוד הם משתכרים מתחת לרמת השכר הממוצע במשק. עם זאת, בשנתיים האחרונות שיעור המועסקים בקרב אנשים עם מוגבלות ירד.

אי-העסקתם של בעלי מוגבלויות עולה למשק מיליארדים מדי שנה, ומונעת מאנשים בעלי מוגבלות לממש את שאיפותיהם, להתפתח ולפרנס את עצמם ואת משפחותיהם בכבוד. לכן, שילובם בשוק העבודה הוא חובה ולא מעשה-חסד.

לכל ארגון חייבת להיות תוכנית שנתית לקידום שילובם של אנשים עם מוגבלות. ההסתדרות מילאה תפקיד חלוצי בעניין, כאשר הגיעה עם המדינה להסכם שמחייב מקומות עבודה ציבוריים בהם יותר ממאה עובדים להעסיק אנשים עם מוגבלות לפחות ב-5% מהמשרות. נוסף על כך, יש להיאבק למען הנגשת מקומות עבודה לאנשים עם מוגבלות: ללא הנגשה פיסית ודיגיטלית אין תעסוקה ואין אינטגרציה חברתית.

האגף לקידום שוויון בהסתדרות הוקם בשנת 2015 במטרה לקדם שוויון בין כל שכבות האוכלוסייה, ללא הבדלי לאום, מין, דת, מגזר ומגדר. אנו פועלים לשינוי פני החברה הישראלית לטובה, למען חברה שיוונית וצודקת, למען סגירת הפערים החברתיים ולמען צדק חברתי. לכן לקחנו על עצמנו להוביל את השינוי וליזום כנס שנתי למען אנשים עם מוגבלות. הכנס החמישי ייערך בסמיכות ליום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות, שמצוין ברחבי העולם בכל שנה ב-3.12. על האמנה הבינלאומית לזכויות אנשים עם מוגבלות חתומות יותר מ183 ממדינות – ובכללן ישראל. אנשים עם מוגבלות חייבים להיות במרכז ולא בשוליים. זה תפקידנו וזו שליחותנו.

דח'יל אבו זייד, יו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות ויו"ר האגף לקידום שוויון