לקראת הבחירות להסתדרות: עובדים מאוגדים וטוב להם

העובדים המאוגדים בישראל משתכרים בממוצע 13% יותר  מעובדים לא מאוגדים – כך עולה ממחקר שפרסם בשבוע שעבר פורום ארלוזורוב ההסתדרותי. לפי נתוני המחקר, מספר העובדים המאורגנים תחת הסכמים קיבוציים בישראל עומד על 1.3 מיליון איש, שהם 30% מכוח העבודה. עם זאת, מספר העובדים החברים בארגוני עובדים עומד על כ-870 אלף אנשים, שהם 21% מכוח העבודה הישראלי בלבד. במילים אחרות: רק אחד מכל חמישה עובדים חבר באיגוד מקצועי.

 

התאגדתם? הרווחתם!

המחקר, פרי עטו של הדוקטורנט מתן קולרמן, הסתמך על נתוני הסקר החברתי האירופי. במסגרת המחקר, בחן קולרמן גם את תוספת השכר הממוצעת לעובדים מאוגדים בישראל, בהשוואה ל-26 מדינות קפיטליסטיות נוספות.  הוא מצא כי התוספת הניתנת במסגרת החברות בארגוני עובדים בישראל היא השנייה בגובהה בין המדינות שנבדקו (התוספת הגבוהה ביותר נרשמה באירלנד). קולרמן ציין כי מחקרים נוספים בנושא מראים קשר ישיר בין שיעורי התאגדות גבוהים לשיעורי אי שוויון נמוכים. עם זאת, לאחר השוואה נוספת בין המדינות שנבחנו, חשף המחקר כי ישראל מתאפיינת באי שוויון גבוה גם לעומת מדינות בעלות שיעור התאגדות דומה.

שליחי "תן ביס" חותמים על טפסי הצטרפות להסתדרות (צילום: התאגדות עובדי תן ביס)

 

לפי נתוני המחקר, ארגון העובדים הגדול בישראל הוא ההסתדרות הכללית, בה מיוצגים כ-725 אלף איש, הכוללים 550 אלף חברי הסתדרות. הארגון השני בגודלו הוא הסתדרות המורים המונה כ-160 אלף חברים. ההסתדרות הלאומית, שמייצגת כ-150 אלף עובדים (אך לא מפרסמת את מספר חבריה) היא הארגון השלישי בגודלו, ואחריה: ארגון המורים בו חברים כ-85 אלף עובדים, ההסתדרות הרפואית שמייצגת כ-30 אלף עובדים, ארגון כוח לעובדים שמייצג כ-30 אלף עובדים (הכוללים כ-17 אלף חברים), וארגוני הסגלים האקדמיים השונים, המייצגים כ-28 אלף עובדים.

 

בישראל עובדים יותר שעות

לפי נתוני הארגון לפיתוח ושיתוף כלכלי ((OECD העובד הישראלי עבד בשנת 2019 1,898 שעות בממוצע. שיעור זה גבוה ב-9% מהממוצע בקרב רוב המדינות החברות בארגון. רק ביוון, בצ'ילה, במקסיקו, בקוריאה הדרומית ובקולומביה הועסקו העובדים יותר שעות. במדינות אלה, עומד שבוע העבודה על 44.7 שעות בממוצע. בצרפת, בגרמניה, בדנמרק, בשבדיה, בפינלנד, בהולנד ובנורבגיה עומד שבוע העבודה על פחות מ-40 שעות בממוצע. המשותף למדינות בעלות שבוע עבודה קצר: מעמד עובדים מאורגן ומאוגד. זה האתגר העומד בפני העובדים בישראל: הגדלת מספר השכירים המאוגדים יחולל שינוי ביחסי הכוחות בחברה הקפיטליסטית והנצלנית.

אפרים דוידי