למרות שהתחייב בחוק: משרד הרווחה לא ערוך להפנות גברים אלימים לטיפול 

משרד הרווחה לא ערוך להפנות גברים אלימים לטיפול, כפי שחויב על ידי הכנסת ולמרות שהתקציב לשם כך הועבר – כך נחשף בדיון שנערך ביום רביעי בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת. לפי תיקון 18 של החוק שאמור להיכנס לתוקפו בעוד 20 ימים, אדם שהוצא נגדו צו הגנה על רקע אלימות במשפחה, יחוייב על ידי שופט להיפגש עם עובד סוציאלי, שיתאים לו טיפול התנהגותי או נפשי וימצא לו מקום במסגרת לשם כך. אחר כך יאשר השופט את ההפניה לטיפול או ידחה אותה.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת (צילום: הכנסת)

 

יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), מיוזמות החוק זעמה על כך: "להפיל פצצה כזו ברגע האחרון זה לא עובד ככה. אל תניחו את זה אצלי יומיים לפני תחילת החוק כי אני אזרוק את זה מכל המדרגות". התיקון מס' 18  של חוק היה יוזמתם של חברי הכנסת של חד"ש ברשימה המשותפת, תומא סלימאן, איימן עודה ועופר כסיף.

יו"ר הוועדה הסבירה ש"הצעת החוק הזו פורצת דרך. הרבה שנים התמקדנו בהגנה על נשים וילדים שסבלו מאלימות ואם יש שינוי בשיח שצריך להתחולל זה גם על איך אנו עוזרים לגברים אלימים לצאת מהמעגל הזה. איך מונעים הידרדרות של גברים ונשים להגיע למצב בו הם מבצעים אלימות כלפי אחרים. שנים חיכינו שהעניין יחלחל בתוך בתי המשפט ויותר שופטים ישתמשו בסמכות שלהם להעברת אנשים שהוצא נגדם צו הגנה לטיפול ולצערי זה לא קורה ולכן הבאנו את הצעת החוק. משרד הרווחה אמר שזה דורש תכנון וגיוס והקמת צוותים שיהיו מומחים לבדיקת מוכנות לטיפול. היה בעיה לאוצר עם התקציב והיו בעיות אבל פתרנו את הכל. היו לכם משימות לאיוש הצוותים ונרצה לשמוע מה עשיתם עד כה. בעוד 20 ימים החוק צריך להיכנס לתוקפו".

מנהלת תוכנית לאומית למניעת אלימות במשפחה במרד הרווחה, מריה פודגייצקי, מסרה לחברי הוועדה: "בפנינו משימה מאתגרת ומדובר במהלך היסטורי ורציני. דיברנו על עו"ס מעריך ומדברים גם על היערכות מוסדות הטיפול ושירותי הרווחה. היום אנו יכולים לעדכן שהגענו להסכמות עם השלטון המקומי על 13 מרכזים שיפעלו במקומות שתואמו עם הנהלת בתי המשפט. יהיו גם 30 תקנים שירדו לשטח עד שבוע מעכשיו". היו"ר תומא-סלימאן שאלה: "לא פורסמו עדיין שיש תקנים כאלה?" פודגייצקי השיבה: "אנו מדברים על הליך מול האוצר לתקנים במאה אחוז משרד וזה הושג. אנו מדברים על מרכזים אזוריים ולא עירוניים ולא ניתן לשלם אותם עם מאצ'ינג עירוני. אנחנו בהליך מול השר לבקשת הארכה בחודשיים לצורך יישום התוכנית". ח"כ תומא-סלימאן התקשתה: "מתי חשבתם לבקש מאיתנו את הדחייה? אי אפשר לדחות בלי אישור של הוועדה. אני פשוט מתפלא למה אני לא מעודכנת מבעוד מועד שאתם מתקשים להגיע למועד הסופי. אתם יודעים שכדי לעצור את החלת החוק אתם צריכים לקבל אישור של הוועדה ואתם לא פונים ולא מעדכנים. זה מאוד מוזר. זה אומר 13 מרכזים שצריכים לקום, מה זה אומר מרכז כי בסוף זה תקן של עו"ס מעריך וזה אומר שעוד לא אוישו התקנים ועוד לא עברו שום הכשרה האנשים אז אני צריכה להתכונן לבקשה דורשת כמה זמן"?.