למאבק המוני משולב בפשיזציה ובגזענות

    עשרות אלפים הפגינו (13.2) מול משכן הכנסת, במחאה על אישורו בוועדת החוקה בקריאה ראשונה של החוק המשנה את הרכב הוועדה למינוי שופטים והשולל מבג"ץ את האפשרות לדון בחוקי יסוד. ההפגנה מול הכנסת התקיימה במסגרת שביתה כללית נגד ההפיכה המשטרית, בה השתתפו מגזרי עובדים רבים ובהם עובדי הייטק, רופאים, אקדמאים, מורים, עורכי דין ועוד.

    אחד המוקדים התוססים ביותר בהכנות להפגנה היה מערכת החינוך, בה נשמעו קולות משמעותיים שדרשו לקחת חלק בשביתה הכללית. למרות הודעת שר החינוך יואב קיש כי השתתפות בשביתה תירשם כחיסור הן למורים הן לתלמידים, החליטו רבים מהם לקחת בה חלק על דעת עצמם, והגיעו להפגנות מול משכן הכנסת וברחבי הארץ. זאת על רקע שתיקתן הרועמת של הנהגות המורים היסודיים והעל-יסודיים. ארגון המורים לא קרא למורים לקחת חלק בשביתה הכללית ואף לא הגיב לקיומה, אך פרסם בעמוד הפייסבוק שלו הזמנה לנשף פורים. גם הסתדרות המורים לא התייחסה לשביתה.

    הפקרת העובדים היא דפוס אותו מתעקשים לאמץ הנהגות האיגודים המרכזיים. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד מסר לקראת השביתה הכללית: "נפגשתי עם הנשיא הרצוג, העמדתי את עצמי ואת ההסתדרות לרשות כבוד הנשיא וסיכמנו על שיתוף פעולה לטיפול במשבר". עוד הוסיף: "אעשה כל שביכולתי כדי להביא לשיח בין הצדדים למען שלמות מדינתו והחברה הישראלית. אין לנו ארץ אחרת". כך הפגין בר דוד כי המסר שבפיו הוא אותו מסר של "הידברות" – מונח מכובס לשמירה על הסטטוס קוו ולהעמקת תהליך הפשיזציה. גם ברגע האמת הוכיח בר דוד, ידידו של נתניהו, כי לא יפספס כל הזדמנות להפקיר את העובדים.

    בניגוד ליתר חלקי מערכת החינוך, כמה מהנהלות האוניברסיטאות התירו לסגל ולסטודנטים להשתתף במחאות ובשביתה בלא השלכות. ראשונה הייתה אוניברסיטת   חיפה   שהבטיחה   לסטודנטים  שיחרימו  את

הבחינות מועד נוסף. סנאט האוניברסיטה אף פרסם הודעה שקראה לעצירה מוחלטת של ההפיכה המשטרית. מאוניברסיטת תל אביב נמסר: "הנהלת האוניברסיטה מבינה היטב את רצונם של חברי וחברות הסגל להשתתף בפעילויות שונות של הפגנות ומחאות. חברי הסגל המעוניינים להיעדר נתבקשו לתאם זאת עם הממונים עליהם – ולהימנע מפגיעה בתלמידים המצויים בתקופת בחינות".

    אך ככל שמתגברת המחאה האזרחית נגד ההפיכה השלטונית, מתגלות גם חולשותיה. בעוד שההמונים מוכיחים ברגליהם מדי שבוע כי הם מחויבים להמשיך לצאת ולהפגין נגד הממשלה ונגד הפשיזציה שהיא מובילה, בולטת הרפיסות של חברי האופוזיציה הציונית. אלה מתעקשים לעקוף את ממשלת נתניהו-בן-גביר מימין. בתחילת השבוע (12.2) נשאל יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ברשת ב', מדוע מסרב לשתף פעולה עם חברי הכנסת הערבים. בתשובתו חזר לפיד על טענותיו השקריות ממערכת הבחירות האחרונה: "הם עובדים מלא-מלא עם נתניהו". "כל ממשלות ישראל עובדות תמיד עם המשותפת אבל הם הגבירו את שיתוף הפעולה, הם לא חלק מהאופוזיציה", ציין.

    את הדברים השמיע לפיד לקראת הודעה שמסר יחד עם ראשי מפלגות האופוזיציה הציוניות – יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי. בתגובה לדברי לפיד התריעה ח"כ עאידה תומא-סלימן (חד"ש-תע"ל): "ההצהרה בדבר 'אופוזיציה ללא ערבים' היא הצהרה פחדנית של יש עתיד. כדי לפעול לשלהוב הגזענות והעליונות יהודית לא נחוץ חיקוי דהוי: ישנו הליכוד. האופוזיציה של לפיד-גנץ-מיכאלי בוחרת להתנער מערבים מתוך גזענות ובורות. ככה הם מבטיחים לעצמם שלא ייאלצו להזכיר את הכיבוש ואת אי השוויון, ויוכלו לשמר דמוקרטיה עבור יהודים בלבד".

    חיוני שהמוחים יתנערו מהקו הגזעני שאימצה הנהגת האופוזיציה הציונית, ויפעלו לגיוס הציבור הערבי, החיוני להצלחת המחאה (ר' עמוד 3). רק בדרך זו תהיה מחאתם אכן "מחאה להצלת הדמוקרטיה".