ליברמן: פאשיזם כבר אמרנו?

מאת תמר גוז'נסקי

 

שלטי החוצות הרבים, שעליהם נרשם: "אין נאמנות – אין אזרחות", אינם מותירים מקום לספק לגבי מסר הבחירות המרכזי של "ישראל ביתנו" בראשות אביגדור ליברמן. אך למי שעדיין ניקר ספק בלבו, סיפקו רשתות הטלוויזיה  הזדמנות להתוודע למופע אימים רווי באיומי חיסול בנוסח המאפיה הסיציליאנית,  שנתן ליברמן במסדרון של בית המשפט העליון, בהתעמתו עם ח"כים ערבים.

בריאיון לארי שביט ("הארץ", 20.1) הבהיר ליברמן, למה הוא מתכוון במשוואה של נאמנות ואזרחות: הוא מציע לחוקק חוק, אשר יקבע, כי התנאי לאזרחות הוא חתימה על "הצהרת נאמנות למדינת ישראל, לדגל, להמנון, למגילת העצמאות ולכך שישראל היא מדינה יהודית וציונית. נוסף לכך אתה מתחייב לשרת שירות צבאי או שירות אלטרנטיבי".

מעבר למחיקה המשמעותית של המילה "דמוקרטית" מהגדרתה של מדינת ישראל, 'הצהרת הנאמנות' הפשיסטית שמציע ליברמן נועדה בבירור, להדיר כליל את האזרחים הערבים מהזירה הפוליטית, למנוע מהם לבחור ולהיבחר, ולהכשיר את הקרקע לגירושם הפיסי, לטרנספר, או בלשונו: "אני לא הייתי מהסס להעיף אותם לכל הרוחות".

אך ליברמן אינו נערך ללחום רק בערבים, אזרחי ישראל, הוא מתכוון לנהל מערכת חורמה נגד כל השמאל הישראלי, ובלשונו: "אין הבדל בין המחבלת היהודייה טלי פחימה לבין עזמי בשארה. את כולם על אותה מריצה של אותה מזבלה".

אך ליברמן אינו מסתפק רק בשילוב הידוע לשמצה של הסתה גזענית, פריטה על נימי הכבוד הלאומי והנגדה בין "החיילים האמיצים" ו"הפוליטיקאים הרופסים", אלא הוא גם עושה שימוש בדמגוגיה חברתית.

מצאתי בתיבת הדואר כרוז ברוסית של ליברמן, שעסק לא בהסתה גזענית נגד הערבים והשמאל, אלא בתיאור דאגתה של "ישראל ביתנו" לרווחה החברתית. תשעה סעיפים, כולם מסומנים בסימן קריאה אדום, מסבירים, ש"ישראל ביתנו" השיגה 100 מיליון שקלים לבתי חולים בפריפריה; יזמה את ביטול הצורך באשרות לתיירים מרוסיה, ובכך יצרה אלפי מקומות עבודה; השיגה את ביטול אגרת הטלוויזיה עבור הגימלאים; השיגה הנחה בתעריפי החשמל לחיים על הכנסת מינימום; השיגה פטור לבני 45 ומעלה מהשתתפות בתוכנית ויסקונסין, ועוד.

מה שחשוב ברשימה זו, אינו מידת הדיוק בה, אלא הצורך שחש ליברמן, מצויד יש להניח בסקרים, לפנות לדוברי הרוסית בדגש בלעדי בנושאים החברתיים, בתוספת התחייבות להמשיך לפעול להנהגת נישואים אזרחיים ולחינוך חינם. פנייה זו מלמדת, כי ליברמן מציג עצמו לא רק כ"איש חזק" וכ"זולל ערבים", אלא גם באיש רחום, הדואג למקומות עבודה ולמערכות הבריאות והחינוך, ואשר נרדף בידי הממסד בשל דאגתו לחלשים.

אגב, כותרת הכרוז ברוסית היא "תיק ליברמן" – רמז עבה לדוברי הרוסית, כי ליברמן נרדף בידי רשויות החוק בשל מעשיו הטובים…