ליברמן הפסיק את החל"ת לעובדים מתחת לגיל 45 אבל האבטלה רק גדלה

עם סיום הארכות דמי האבטלה בסוף יוני על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן – שיעור האבטלה דווקא רשם עלייה ביולי. שיעור אבטלה לפי החישוב המורחב של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) עלה מ-8.8% שהם 377 אלף עובדים ללא תעסוקה במחצית השנייה של יוני ל-9% שהם 384 אלף במחצית הראשונה של יולי. שעור האבטלה לפי החישוב המצומצם בו משתמש האוצר עלה באותה תקופה מ-6.6% ל-6.7% שהם 280 אלף איש. הנתון המרחיב של הלמ"ס כולל את הבלתי מועסקים, אנשים שנעדרו כל השבוע מעבודתם וכן אנשים שאיבדו את מקום עבודתם בתקופת הקורונה ואינם מחפשים עבודה.

מובטלים בלשכת התעסוקה (צילום: שירות התעסוקה)

 

ביטול החל"ת לבני 45 ומטה באופן גורף היה אחד מצעדיו הראשונים של שר האוצר ליברמן. החל"ת הארוך, כך הסבירו ליברמן ופקידי האוצר, הוא הגורם המרכזי למשבר האבטלה. דבריהם נתמכו על ידי מעסיקים, בייחוד בענפים בהם השכר נמוך, שטענו שהם לא מצליחים למצוא עובדים, ורק הפסקה מיידית של החל"ת תסייע להם. אלא שנתוני הלמ״ס מראים אחרת.

יצוין שתקציב המדינה שאושר אתמול לא כולל כל תכנית משמעותית להאצת ההתאוששות של שוק העבודה – להיפך. התקציב כולל הצעה להעלאת גיל הפרישה לנשים שצפוי לדחוק נשים מבוגרות רבות למעגל האבטלה; הרפורמה בחקלאות עשויה להגביר את האבטלה בפריפריה עם חיסולם של משקים חקלאיים.