לולה בשטח ובולסונרו במתח: שוחרר נשיא ברזיל לשעבר ומנהיג השמאל דה סילבה

נשיא ברזיל לשעבר לואיס אינסיו "לולה" דה סילבה שוחחר אמש (שישי) מהכלא. דה סילבה, מנהיג מפלגת העובדים, התחיל לרצות 12 שנות מאסר בעקבות פסק דין השנוי במחלוקת על עבירות שחיתות לכאורה. הוא שוחרר בעקבות פסיקה בבית המשפט העליון בברזיל. כך פרסם הפורטל "ורמליאו" של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל.

כשיצא מהכלא, הניף "לולה" אגרוף באוויר לקול תרועות קהל תומכיו, שהניפו דגלים אדומים והחזיקו כרזות בהן נאמר "לולה חופשי". "אין לכם מושג מה המשמעות של להיות כאן איתכם", אמר דה סילבה והודה למנהיגי מפלגתו וחבריה. "הם לא עצרו בן אדם. הם ניסו לעצור רעיון ורעיונות לא נעלמים", הוסיף.

"ידיעה דחופה: לולה שוחרר" כך פורסם אמש בפורטל ורמליאו של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל

דה סילבה, הידוע בכינוי "לולה", שוחרר מכלאו בעיר קוריטיבה – שם שהה מאז אפריל אשתקד – יום לאחר הפסיקה התקדימית של העליון בברזיל. מאות מתומכיו של לולה הריעו לו עם יציאתו מהכלא הפדרלי "לא חשבתי שאוכל להיות פה היום ולדבר לגברים ולנשים שבמשך 580 יום צעקו כאן 'בוקר טוב, צהריים טובים ולילה טוב', לא משנה אם ירד גשם או אם היו 40 מעלות בחוץ", הודה לולה לתומכיו. מדי יום התייצבו מאות ואף אלפים מתוכני "לולה" מול בית הכלא כדי לאחל "בוקר טוב" או "לילה טוב". גם פעילי מק"י התייצבו באחד מן הימים ויחד עם מאות מפגינים קראו "בוקר טוב לולה!" בעברית ובערבית.

לולה, שכיהן כנשיא ברזיל בין 2003 ל-2010, נותר המנהיג הפוליטי הפופולרי ביותר בברזיל חרף הרשעתו. שחרורו יתרום תרומה מרכזית להמשך המאבק בנשיא הימין הקיצוני, ז'איר בולסונרו שנבחר אשתקד לנשיאות ברזיל. בולוסנרו הוא הנשיא הראשון זה 14 שנה שאינו חבר במפלגת העובדים והרשעתו של לולה באה על מנת למנוע את הצגת מעומדותו בבחירות לנשיאות. יצוין שבולסונרו מינה את השופט ששלח את "לולה" לכלא לשר המשפטים בממשלתו – מהלך שהוכיח את הטענה לפיה החקירה הייתה למעשה רדיפה פוליטית נגד מנהיג השמאל. בולסונרו גינה בצהריים (שבת) את שחרורו של הנשיא לשעבר ואמר כי "עלינו לא לספק נשק לנבל שהשתחרר".