לוחם אנטי נאצי וחבר המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית: עשרים וארבע שנים למותו של ז'אן פייר בלוך

הלוחם האנטי-נאצי הצרפתי ופעיל לזכויות אדם, ז'אן פייר-בלוך, נפטר בפריז ב-17 במרץ 1999. הוא נולד באפריל 1905, בנו של תעשיין. קיבל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת הסורבון בפריז. מגיל צעיר היה פעיל במפלגה הסוציאליסטית והיה עיתונאי של העיתון היומי של המפלגה, "פופולר". בשנת 1936 עם ניצחון החזית העממית של השמאל, היה לחבר באסיפה הלאומית הצרפתית.

ב- 1938 היה אחד הפרלמנטרים הבודדים שהתנגדו להסכם מינכן. כיהודי, הוא היה מודאג במיוחד מגורל יהודי גרמניה של תחת השלטון של אדולף היטלר. התנדב לצבא הצרפתי ב -1939, אך נפל בשבי ב -23 ביוני 1940.

הוא נמלט, הצטרף למחתרת בדורדון ועזר לטפל, יחד עם אשתו – גבי פייר-בלוך, בסוכנים שהוצנחו בצרפת, משלוחי נשק וציוד שנשלחו ממטה צבא צרפת החופשית בראשותו של דה גול בלונדון. הוא שוב נעצר עם אשתו במרסיי ונכלא באוקטובר 1941 באשמת בגידה, אך הוא נמלט ביולי 1942. הוא הצטרף לגנרל דה גול בלונדון, ועמד בראש המחלקה האזרחית של המודיעין המרכזי אחד הצעדים הראשונים בהם נקט, בקיץ 43, היה להשיב לתקפו את "צו כרמייה" במושבה אלג'יריה, שבוטל ע"י ממשלת וישי ששיתף פעולה עם הנאצים.

כתוצאה מכך הוחזרה ליהודי אלג'יריה האזרחות הצרפתית. הוא גם דרש להעניק אזרחות צרפתית לתושבי אלג'יריה המוסלמים, אך דה גול התנגד לכך.

עם שחרור צרפת מהכיבוש הנאצי, נבחר שוב לפרלמנט במסגרת המפלגה הסוציאליסטית. ב-1968 מונה לנשיא הליגה הבינלאומית נגד הגזענות והאנטישמיות, תפקיד בו כיהן עד 1993.