לא מהסיבות הנכונות: גידול חד בסיקור הרשימה המשותפת בעיתונות העברית

זינוק של ממש נרשם בהיקף הסיקור התקשורתי של הרשימה המשותפת, של נציגיה ושל חברי כנסת ערבים נוספים בסיבוב השלישי של הבחירות לכנסת לעומת המצב בשני הסבבים הקודמים – כך עולה מבדיקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה עבור "נוכחים נפקדים", מיזם של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי.

לפי הבדיקה, שיעור הסיקור של הרשימה המשותפת וחברי הכנסת של הסיעה בכלל סיקור הבחירות עלה, בסיבוב הנוכחי, כמעט פי שלושה לעומת שני סבבי הבחירות של 2019. עלייה חדה בהרבה, פי עשרה, נרשמה בשיעור האייטמים שלא הסתפקו רק באזכור הרשימה המשותפת והנציגים הפוליטיים של החברה הערבית אלא התמקדו בנושאים אלה. עם זאת, חלק הארי של האייטמים הללו שיקף את הקמפיין השלילי של הליכוד, אשר "הזהיר מפני הסתמכות ממשלת ישראל" על קולותיהם של חבריהכנסת הערבים.

על פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, במשך שבועיים (בין ה-2 ל-15 בפברואר) הופיעו בתקשורת המרכזית (דפוס, אינטרנט ומשודרת) 3,134 אייטמים על הבחירות. ב-949 מהם (30%) אוזכרו החברה הערבית או נציגיה המועמדים לכנסת. ב-586 אייטמים (19%) היו החברה הערבית או נציגיה הסוגיה המרכזית שבה עסק האייטם, או שהיו בולטים במיוחד באייטם.

לשם השוואה, בשבועות שלפני בחירות ספטמבר 2019 אוזכרו החברה הערבית או נציגיה ב-12% בלבד מהידיעות על אודות הבחירות, ובשבועות שלפני בחירות אפריל 2019 עמד שיעור הידיעות הללו על 3% בלבד. כך, בחודש שלפני בחירות אפריל 2019 פורסמו כ-14.5 אלף אייטמים על הבחירות, מתוכם רק 285 התמקדו בחד"שתע"ל או ברע"מבל"ד ובנציגיהן. בשבועיים שנבדקו במערכת הבחירות הנוכחית, שהסתיימו זמן רב לפני פתיחת הקלפיות, כבר נמצא מספר גדול משמעותי של ידיעות כאלה, יותר מ-580.

לדברי עורכי הסקר, "הרשימה המשותפת והחברה הערבית כולה, אם כן, תופסות בסבב הבחירות הנוכחי נתח נכבד ביותר מהשיח התקשורתי. עם זאת, לפי ניתוח העומק של חוקרי יפעת מחקרי מדיה, לא מדובר בהתעניינות פתע של התקשורת בשפה העברית בנעשה בחברה הערבית, בבעיותיה ובתוכניות של מפלגות שונות לפתור אותן".

פילוח של האייטמים שהתמקדו בחברה הערבית ובנציגיה במשך ימי הבדיקה, אותם 586 אייטמים מתוך 3,134, העלה כי שליש מהם עוסקים באפשרות שהמשותפת תתמוך בממשלה בראשות יו"ר כחוללבן, ח"כ בני גנץ. הנושא עומד, כזכור, בראש סדר העדיפויות בקמפיין הגזעני שמנהלים הליכוד ומנהיגה, ראש הממשלה בנימין נתניהו. הנושא גם מופיע בדף המסרים שמדקלמים בכירי הליכוד, ואף במסרים של מפלגות ימין נוספות כגון ישראל ביתנו וש"ס בכל הזדמנות תקשורתית שנקרית בפניהם.

כשליש נוסף מהאייטמים שהתמקדו בחברה הערבית ובנציגיה (32%) הוקדשו לניסיון הפסילה של ח"כ היבא יזבק מבל"ד. 12% מהאייטמים עסקו בעסקת המאה, ורק כ-3% מהאייטמים עסקו במצבה של החברה הערבית בישראל.

פילוח לפי כלי תקשורת מעלה כי רשת כאן ב' של תאגיד השידור הישראלי מובילה בסיקור; אך אם בודקים רק את האייטמים שעסקו במצב החברה הערבית (גזענות ואפליה, בעיות דיור, כלכלה, אלימות, זהות לאומית ועוד), התוצאות דומות בקרב כלל כלי התקשורת בעברית. רק אתר עיתון "הארץ" הקדיש מקום לשאלות אלה. "ישראל היום" ו"מעריב" הקדישו רק אייטם אחד למצב החברה הערבית, כ-20% מאזרחי ישראל, ואילו באתר "מאקו" לא הופיע אפילו אייטם אחד על הבחירות שהתייחס לנושא זה.

חלוקת שיעור האייטמים שהזכירו את החברה הערבית ונציגיה לפי מדיה מעלה כי בזירת הטלוויזיה "קשת" (37%) מובילה על כאן 11 (35%) ו"רשת" (32%). בזירת הרדיו, כאן ב' (40%) מובילה על גליצה"ל (38%).

בזירת העיתונות המודפסת בשפה העברית: "מעריב" (38%) מוביל על "הארץ" (36%), "ישראל היום" (34%) ו"ידיעות אחרונות" (עם 25% בלבד). גם כאן היומונים הכלכליים משתרכים מאחור: "כלכליסט" (18%), "דה מרקר" (14%) ובמקום האחרון "גלובס" (7%), זאת על אף שהתחייב באופן מוצהר להקדיש יותר תשומת לב למי שבדרך כלל נעדר מהתקשורת המרכזית.

נ"ע

המאמר עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב