לאחר 7 שנים: חוק האיזוק האלקטרוני של ח"כ תומא-סלימאן אושר בקריאה ראשונה

הצעת החוק למניעת אלימות במשפחה של יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), עברה אתמול (שני) בקריאה ראשונה. חוק האיזוק האלקטרוני אושר ברוב של 18 חברי כנסת ומעניק לבית המשפט סמכות לקבוע שבן משפחה מאיים, שנשקפת ממנו סכנה, יסתובב עם אזיק אלקטרוני ובו ג'י פי אס. כך המשטרה תוכל לדעת בזמן אמת אם יש הפרה של הצו ואם בת או בן המשפחה מצויים בסכנה כתוצאה מכך.

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי ח"כ עאידה תומא-סלימאן (צילום: חד"ש)

 

לאחר ההצבעה מסרה ח"כ תומא-סלימאן: "זהו רגע של גאווה – אחרי שבע שנים שאני מנסה להעביר בכנסת את חוק האיזוק האלקטרוני, ושלוש פעמים שהעברתי אותו בטרומית, היום הוא סוף סוף עבר בקריאה ראשונה. החוק הזה הוא כלי חיוני כדי להחזיר לנשים קורבנות אלימות את השליטה על חייהן. החוק מקנה יכולת ממשית לאכוף בזמן אמת צווי הגנה שהוצאו על ידי בתי המשפט נגד גברים ברף האלימות הגבוה ביותר, ולהתריע בפני נשים מאויימות אם הגבר האלים מפר צו הרחקה. עשינו היום צעד חשוב ומהותי במאבק להגנה על נשים וילדים, כחלק מחבילת חוקים אותם אני מקדמת ואמשיך לקדם. בכנסת הבאה אעשה הכל כדי שהחוק יעבור בקריאה שלישית- זאת הבטחה שלי לכל הנשים במדינה".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, אמר בנאום שנשא במליאה כי "החוק החשוב כל כך, שפשוט יציל את חייהן של הרבה מאוד נשים מאוימות, מוכיח שוב שלא פעם זו לא רק שאלה של רצון, כי אם שאלה של יצירתיות ויכולת ביצוע. וכשרוצים, ניתן לעשות שינוי של ממש. נשאלת השאלה, מדוע חוק כל כך חשוב וכל כך נחוץ היה תקוע כל כך הרבה שנים – שש שנים – ולא עבר? מדוע זה לא קרה עוד קודם לכן? זו לא הפעם הראשונה שממשלות וקואליציות קודמות דיברו ודיברו אבל לא עשו. ואנחנו פחות מדברים, אני בוודאי – אבל עושים".

לסיום אמר, כי "חוק הפיקוח הטכנולוגי, שנועד בעיקר להגן על חייהן של נשים מאוימות מפני גברים אלימים – יעניק לגורמי האכיפה אפשרות לעקוב ולוודא שגבר אלים או כל גורם מאיים אחר במשפחה, לא יפר את צו ההרחקה שהוטל עליו, וינסה להגיע לקרבת האישה ולפגוע בה.  אין לי מילה אחרת לתאר את הרגע הזה, שהוא מרגש עבורי, ואני בטוח שהוא מרגש גם עבור כל מי שנמצאים ונמצאות כאן". יו"ר נעמת, חגית פאר, מסרה: "השפיות ניצחה. המבחן הבא הוא השלמת החקיקה במהירות כי מדובר בפיקוח נפש, ולנשים נפגעות אלימות אין זמן לחכות". יצוין שבחצר בית באופקים הפגינו ביום ראשון נשים בדרישה לקדם את החוק בנושא מיגור האלימות במשפחה באמצעות פיקוח אלקטרוני. "אנחנו רוצות למנוע את הרצח הבא", אמרו המפגינות כשהן מניפות כרזות נגד אלימות.

 

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/113694