לאחר שנתיים של התדיינות: הושג הסכם פיצויים לעובדי מפעל חיפה כימיקלים שנסגר

לאחר שנתיים של התדיינות, בימים האחרונים הושג הסכם פיצויים לעובדי מפעל חיפה כימיקלים שנסגר. הסכם הפשרה נחתם בין הנהלת קבוצת חיפה (חיפה כימיקלים) לעובדי המפעל הצפוני, המאוגדים על ידי ארגון כוח לעובדים. ההסכם קיבל תוקף פסק דין על ידי נשיא בית הדין האזורי בחיפה, אלכס קוגן.

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הצומת עזריאלי בתלאביב, בעת המאבק נגד סגירת המפעל במארס 2017 (צילום: ועד העובדים)

חברת חיפה כימיקלים ישבה במפרץ חיפה וייצרה דשן ומוצרים כימיים, כאשר אחד מחומרי הגלם המרכזיים בהם השתמשה הוא אמוניה. בשנת 1989 הוקם מיכל האמוניה שהכיל כ-12 אלף טון, והפך אבן מחלוקת בתחום איכות הסביבה במפרץ. עיריית חיפה דרשה את סגירתו, מחשש לאסון שיגרם אם ייפגע מטיל או מתאונה. בתום מאבק משפטי ממושך, בכל הערכאות, רוקן המיכל סופית בספטמבר 2017. זמן קצר לאחר מכן, נסגר המפעל, בשל היעדר חומר גלם, ועובדיו הוצאו לחופשה ללא תשלום.

בהסכם שנחתם כעת, הוחלט כי החברה תעניק מענקים מיוחדים ל-169 עובדים שעבדו בחברה עד מועד היציאה לחופשה ללא תשלום. עובדים בעלי ותק של שלוש שנים ומעלה, יקבלו מענק פיצויים שינוע בין 122% ועד 142% לפי מדרגות וותק. עובדי החברה הוותיקים ביותר, שלושים וחמש שנים ומעלה, יקבלו פנסיה מוקדמת. השווי של התוספת הוא כ-15 מיליון שקל. כחלק מההסכם, ארגון כוח לעובדים יקבל מהחברה סכום בגובה של כ-1.6 מיליון שקל, אשר ייועד לעובדים הזכאים לכך, על פי החלטת הארגון. בנוסף, ייעדה החברה סכום נוסף לטיפול במקרים חריגים במסגרת וועדת חריגים.

החברה המופרטת שהוקמה ב-1966 על פי החלטת הממשלה, נמצאת בבעלותו של בעל ההון האמריקאי ג'ולס טראמפ. קבוצת חיפה כוללת 16 חברות בנות בפריסה עולמית ומערך מכירות שפועל במעל 100 מדינות. מרכז המחקר, הפיתוח והייצור של הקבוצה ממוקם בישראל, והיא מעסיקה כ– 5000 עובדים באופן ישיר ועקיף ברחבי העולם.