לאחר עובדי המנהל והמשק בבתי החולים: האחיות מצטרפות למערכה בגלל העומס הרב

יו"ר הסתדרות האחיות והאחים, אילנה כהן, הודיעה היום (ראשון) על חידוש המחאה הנוגעת לעומסים המוטלים על צוותי הסיעוד בבתי החולים. כהן הנחתה את האחים והאחיות להתמקד אך ורק בהגדלת הזמן המוקדש למטופלים ולהימנע מפעולות שמהוות "הוראות והנחיות בירוקרטיות אינסופיות". בין השאר הנחתה את הצוותים לא להשתתף בישיבות מבדקים או פגישות שקשורים לבקרות או מדדי איכות, לא לקדם פרויקטים מחלקתיים, בהם בקרות על תיקי מטופלים או מדדי איכות. בנוסף, לא לבצע אומדנים שונים כמו טיפול בכף רגל סוכרתית, תזונה או בדיקות שקשורות לתשתיות במחלקות.

אילנה כהן באסיפת הסברה של האחיות בבית חולים שיבא, יולי 2020 (צילום: הסתדרות האחיות)

 

לדברי כהן "למרות התקופה רצופת האתגרים שעברה על האחים והאחיות במערכת הבריאות, המחסור בכוח אדם והעומסים, החליט משרד הבריאות להטיל על האחיות שורה ארוכה של מטלות נוספות ולהפוך את עבודתנו לבלתי אפשרית. זאת בניגוד להתחייבות מפורשת קודמת של מנכ"ל משרד הבריאות להפחית עומסים". יצוין לפני שנתיים נעצרו צעדים ארגוניים של האחיות, בעקבות התערבות בית הדין לעבודה בנושא העומס הרב על צוותי הסיעוד.

בסוף השבוע נמסר כי עובדי המנהל והמשק בבתי החולים הממשלתיים ועובדי משרד הבריאות ולשכות הבריאות יפתחו בשביתה החל מיום שלישי הקרוב. העובדים דורשים להגדיל את תקני העובדים בבתי החולים כמענה לעומסי עבודה כבדים, ולהשוואת שכרם למקביליהם בבתי החולים של קופת חולים כללית. מאבק העובדים קיבל את התמיכה של הסתדרות עובדי המדינה. השביתה צפויה לצמצם את פעילות של עובדי מזכירות בבתי החולים, ניקיון, טכנאים ועוד למקרי חירום בלבד, וכן את פעילות טיפת חלב. מתווה השביתה טרם פורסם, אך ועד העובדים הודיע שתוקם ועדת חריגים שתדון בצרכים דחופים.

סכסוך העבודה הוכרז בשנת 2018, ומאז ועד ינואר השנה נאסר על העובדים לשבות. באוגוסט 2018 הכריזו העובדים על שביתה בבתי החולים, אך בית הדין לעבודה קיבל את בקשת המדינה לצו מניעה לשביתה והורה לצדדים להמשיך במשא ומתן. בקשות נוספות של העובדים לשבות נדחו אף הן. ההליך המשפטי כלל גם ערעור של המדינה לבית הדין הארצי לעבודה. בינואר האחרון הסכימו הצדדים, בגיבוי השופטת מירב קליימן, על תקופה בת 30 יום למיצוי ההידברות, שבסופה יותר לעובדים לשבות. לאחר פגישות נוספות שלא הסתיימו בהסכמות, הוכרזה השביתה בשבוע הבא.

גם עובדי המינהל והמשק בקופת החולים כללית פתחו ביום שני שעבר בשביתה שהסתיימה בשעה 15:00. השביתה פרצה בגלל העיכוב בעדכון שכרם של העובדים זה יותר משנתיים. העובדים ששבתו הם עובדי מינהל ומשק, כוחות עזר וסניטרים, טכנאים והנדסאים, מהנדסים ועובדי דור ב'.

 

עוד בנושא:

עובדי המנהל והמשק בבתי החולים הממשלתיים ובמשרד הבריאות יפתחו בשביתה