לאחר חודש שביתה כללית גוברת המחאה במושבה הצרפתית גואדלופ

שעות ספורות לאחר ששרת הפנים הצרפתייה מישל אליו-מארי הכריזה כי 280 שוטרים צרפתיים יוטסו לאי הקריבי כדי לסייע בהשקטת המהומות, הציע אמש ראש ממשלת צרפת פרנסואה פיון תוכנית שתגדיל את שכרם של עובדי האי, מושבה צרפתית. על כך נמסר הבוקר בעיתון הצרפתי "המוניטה" .כתב העיתון בפון א-פיטר מסר כי "השביתה שהחלה ביוזמת האיגודים המקצועיים לפני חודש בעקבות ההשלכות החברתיות החמורות של המשבר הקפיטליסטי העולמי על העובדים, הופכת במהרה למרד אנטי-קולוניאלי".  

 

אתמול נשא נשיא צרפת ניקולא סרקוזי נאום לאומה שבו הודיע כי ייפגש היום עם פקידי ממשל מגואדלופ בניסיון "לתת מענה למצוקה, לדאגות ולייאושם של בני ארצנו". עד אמש מילא סרקוזי את פיו מים בנוגע למשבר, וזכה לביקורת רבה בשל כך.

 

המחאה בגואדלופ, הנחשב לאזור של צרפת ועל כן נכלל באיחוד האירופי, החלה עקב העלייה במחירי המזון ומצרכים בסיסיים אחרים. גואדלופ תלוי בייבוא לצורך אספקת דלק ומזון – והמחירים שם גבוהים יותר מאשר בצרפת עצמה, אך שיעור האבטלה גבוה מ-20 אחוזים והשכר נמוך יותר. רוב בתי העסק הגדולים בגואדלופ נמצאים בידיהן של משפחות צרפתיות שהגיעו אל האי עם כיבושו.

 

בפריז חוששת הממשלה השמרנית  מפני אפשרות שההפגנות יגלשו גם לתוך צרפת, שם הפגינו כ-2.5 מיליון בני אדם בחודש שעבר במחאה על האופן שבו מטפלת הממשלה במשבר. בעקבות חוסר שביעות הרצון מן הנאום של סרקוזי, הודיעה הקונפדרציה הכללית של האיגודים המקצועיים (CGT), שב-19 במארס יתקיימו שוב שביתה כללית והפגנות ברחבי צרפת תחת הסיסמא: "העובדים לא ישלמו את מחיר המשבר הכלכלי".