לאחר השביתה והמחאות: העובדים הסוציאליים פותחים במו"מ; עובדי נס הפגינו בי-ם

איגוד העובדים הסוציאליים ביטל אמש (שלישי) את המשך הצעדים הארגוניים בשירותי הרווחה, לאחר שהגיע להסכמות עם שרי האוצר והרווחה על פתיחת משא ומתן כולל על תנאי השכר, העומסים וביטחונם הגופני בעת העבודה. זאת בעקבות שאלפי עובדים סוציאליים, סטודנטים ומרצים שקיימו שורת מחאות ברחבי הארץ על תנאי העסקתם ועל האלימות כלפיהם.

2018-12-19_202310

אלפי עובדים סוציאליים מפגינים ביום שני האחרון ברחוב קפלן בתלאביב (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)

בתום ישיבה בהשתתפות שר האוצר משה כחלון, שר העבודה והרווחה חיים כץ ויו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני, הוסכם על דיונים על מנגנון אבטחתי כולל שיהיה מקובל גם על האיגוד והם יימשכו כשלושה חודשים. לאחר מכן יקיימו הצדדים משא ומתן בנושא שכר, תנאי העסקה ועומסים, כפי שיתואם עם ההסתדרות.

חרמוני מסרה לאחר הישיבה כי "היום התחילה הדרך לשינוי הגישה ושיפור תנאי העבודה של העובדים הסוציאליים בישראל. דרישותינו למשא ומתן כולל על נושאי השכר, העומס, תקינה וביטחון התקבלו". עוד הוסיפה חרמוני כי "התקבלה דרישתנו להקמת יחידת אבטחה למוסדות הרווחה. מדובר במשא ומתן אינטנסיבי הקצוב לשלושה חודשים, בנושא הביטחון, ולאחריו ייפתח משא ומתן כולל בנושא העומסים והשכר." חרמוני סיכמה ואמרה "היום פרצנו את הדרך שבסופה העובדים יהיו מוגנים מאלימות ויזכו לשכר הולם ותנאי עבודה ראויים. כעת האחריות היא על צוותי המו"מ, שיתוף פעולה יענה בשותפות אמתית מצדנו".

על פי פרסום בעיתון "הארץ" העובדים סוציאליים של רשת משען, השייכת להסתדרות, קיבלו הודעה מהוועד שמורה להם להמשיך לעבוד בלי לשבות או להפגין – בניגוד להחלטת האיגוד. ואכן, בעוד שאיגוד העובדים הסוציאליים עורך הפגנות ועיצומים בדרישה לשמירה על ביטחונם הפיזי והתעסוקתי, ובעוד ש-7,000 עובדים סוציאליים הפגינו השבוע בתלאביב במשען צייתו לוועד והמשיכו לעבוד כרגיל.

ועד עובדי משען הסביר את ההחלטה התמוהה כך: "העובדים הסוציאליים במשען מעניקים את שירותיהם בעיקר בכפרי נוער במצוקה, מוסדות המתופעלים על ידי משען. אחריות יוצאת דופן זו חייבה את ועד עובדי משען להיערך לשביתה מבעוד מועד ולמצוא חלופות להשגחה ולטיפול בנערים".

עובדי נס טכנולוגיות בביה"ח הדסה ממשיכים בהפגנות המחאה. הבוקר (רביעי) הפגינו מול בית החולים הירושלמים וביום שני מול ביתו של מנכ"ל החברה. עובדי נס טכנולוגיות מבית החולים הדסה בירושלים קיימו הבוקר הפגנת מחאה נוספת מול ביתו של מנכ"ל החברה שחר אפעל ברמת אפעל, כחלק מהמאבק הממושך לשיפור תנאי העסקתם. למרות נכונות נציגות העובדים להידברות ולהגיע לפתרון מוסכם בין הצדדים, הנהלת נס מתבצרת בעמדותיה ולא מוכנה לנהל שיח על קידום זכויות העובדים.

עוד על מאבקם של העובדים הסוציאליים, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 8):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/12/G48_2018.pdf