כתב רבות נגד הקולוניאליזם והגזענות: נפטר הסופר יליד תוניסיה אלבר ממי

פרופ' אלבר ממי, הסופר, הסוציולוג, האינטלקטואל והפילוסוף היהודיצרפתי יליד תוניסיה הלך לעולמו בפריז ביום שישי האחרון, בגיל 99. בספריו עסק ממי רבות במאבק בקולוניאליזם ובגזענות וביחסי יהודיםערבים, וזהותו המשולשת – כיהודי, צרפתי וערבי תוניסאי – הייתה נושא מרכזי בחייו, בכתיבתו ובהגותו.

אלבר ממי (צילום ארכיון: הומניטה)

ממי נולד ב-1920 בתוניסיה, שהייתה אז מושבה צרפתית. הוא היה השני מתוך 13 אחים במשפחה היהודית ושפת אימו הייתה ערבית. הוא למד צרפתית בבית הספר "אליאנס" וזכה למלגת הצטיינות, בהמשך למד באוניברסיטה באלג'יר ובסורבון בפריז ולאחר שעבר לצרפת בשנת 1956 זכה לתואר פרופסור.

ספרו הראשון, "נציב המלח", ראה אור ב-1953, בעידודם של אלבר קאמי וז'אן פול סארטר שהכירו את כישורי הכתיבה שלו. הספר תורגם לעברית ופורסם ב-1960 עלידי עם עובד. אולם ספרו הידוע ביותר הוא "דיוקן הנכבש ולפני כן דיוקן הכובש" שראה אור פריז ב1957. סארטר כתב את ההקדמה לספר שהפך לאבן דרך בתיאוריה האנטיקולוניאליסטית. המהדורה העברית של הספר פורסם בהוצאת כרמל ב-2015 עם מבוא מיוחד שכתב המחבר לרגל הופעת הספר בישראל. בעברית פורסמו תרגומים נוספים לספריו: הרומן "הגר" (הוצאת קווים, 1986), "יהודים וערבים" (ספרית פועלים, 1975), "שחרורו של היהודי" (עם עובד, 1976) ו"הגזענות" (הוצאת כרמל, 1998).

על פי ממי, ההצדקה של הקולוניאליסט האירופי לכיבוש המושבות היא "הבאת הקדמה". הקולוניאליסט מיטיב עם הנשלטים בזה שהוא נותן להם את חסותו. הקולוניאליסט אינו רואה את עצמו כעושק, או כבעל זכויות יתר, או כאחד שמנצל את הילידים לטובת הרווח שלו. ממי מותח ביקורת על ההצדקה הזו. לדעתו לפני זמן רב חדלו לראות בקולוניאליזם ישות אצילית שבאה לעשות רק טוב, ולקדם את הנחשלים, להפך, הכובש רואה את עצמו ככובש עליון מול נכבש נחות ולכן יש בכיבוש ניצול, עושק וזכויות יתר על פני המקומיים. החידוש של ממי הוא בתיאור של מגוון המצבים/אינטראקציות שיש בין כובש לנכבש. האינטראקציות הללו שונות במצבים, מובחנות במקומות ובזמן. באינטראקציות אלו לא רק שהכובש משפיע על הנכבש אלא גם הנכבש משפיע על הכובש עצמו במדינת האם ובתוך המושבה. במדינת האם הנכבש מגיע תודעתית ומשפיע על המדינה באופן שונה ממה שהוא משפיע על הסוכן הקולוניאלי בקולוניה. ההבדל בין ההשפעות שונה בגלל השוני שיש באינטראקציות שיש לכל אחד מהם עם הנכבש.

למהדורה המקוונת בעברית של "דיוקן הנכבש ולפני כן דיוקן הכובש":

https://kotar.cet.ac.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=93790531#156.7932.3.fitpage