כנס חירום בכנסת להצלת מקצועות הבריאות ולמען השמירה על ההכשרה האקדמית

מאות אנשי מקצוע, חברי כנסת, איגודי מקצועות הבריאות ואקדמאים, השתתפו אתמול (שלישי) בכנס חירום שיזמו ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) וח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד) בשיתוף עם האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת והחברה הישראלית לריפוי בעיסוק. הכנס נערך תחת הכותרת: "מצילים את מקצועות הבריאות למען השמירה על ההכשרה האקדמית", ובהנחיית העיתונאית לינוי בר גפן.

דיוני הכנס עסקו בניסיון ממשלת הימין לפגוע במעמד המקצועות הפרה-רפואיים, ובייחוד בזה של קלינאי התקשורת והמרפאים בעיסוק. לפי השינויים שחותרת הממשלה להוביל, ניתן יהיה לעסוק במקצועות אלה לאחר לימודי תעודה, במקום הלימודים האקדמיים הנדרשים כיום. בפתח הכנס אמר ח"כ כסיף: "מטרות הכנס ערכיות וחשיבותו ממדרגה ראשונה. הממשלה הכריזה מלחמה לא רק על האמת, אלא גם על המדע. אנו רואים זלזול באקדמאים ובמומחים, והדבר ניכר בדיונים בכנסת. כל אדם ראוי לקבל את הטיפול המקצועי הטוב ביותר. אך כדי להעניק אותו, דרושה  ההכשרה הטובה ביותר״.

הכנס הביא לאיחוד מאבקים והציג שיתוף פעולה בין כלל מקצועות הבריאות. השתתפו בו מובילי מאבקים רבים להצלת בריאות הציבור. הכנס חיבר בין המאבק למען רווחה ושירות ציבורי ראוי, לבין המאבק במדיניות הניאו-ליברלית הדורסנית ובהפרטה. הדוברים בכנס הדגישו בין השאר את הדיכוי המגדרי של העובדות בתחום הבריאות. אחד מהדיונים בכנס הצביע על הדרכת השיקום כדוגמה למקצוע טיפולי בו חשופות העובדות לניצול דרך העסקה קבלנית.

ד"ר אסנת סגל, יו"ר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, אמרה בכנס: "ההצעה לתיקון חוק מקצועות הבריאות היא מופרכת, הזויה ומסוכנת. מי שייתן לה יד הוא פושע! פוגע באוכלוסיות מוחלשות ובהם זקנים וילדים. לנשים חרדיות יש היום אופציות אקדמיות נפלאות לרכוש מקצוע, אין צורך לפתוח מסלולים לא מפוקחים בחדרים אפלים. זה יפגע במקצוע וכמובן בציבור מקבלי השרות – קודם בחרדים, ואחר כך בכולם. אקדמיזציה של מקצועות הבריאות נהוגה בכל העולם. לא נפקיר את המקצועות שלנו! ידוע לנו שאנשי משרד הבריאות הוזמנו לכנס, ואנחנו מקוות שהיעדרות נציגיו לא אומרת שהם ייתנו יד לפגיעה בחיי אדם".

לדברי ד"ר ענת אלבז שניידרמן ורביטל גל, יו"ריות משותפות של החברה הישראלית לריפוי בעיסוק: "התיקון המוצע לחוק מקצועות הבריאות הן סכנה גם למטפלות וגם למטופלות ולמטפלים. הפתרון לתעסוקת נשים חרדיות נעשה במחטף, ללא פניה למשרד הבריאות וללא כינוס הועדה המייעצת בהתאם לחוק. הם מתעלמים ממסלולי מקצוע מצויינים יעודיים למגזר החרדי. הם מבקשים לקדם מסלולים לא מקצועיים, שיש בהצעה זלזול בחיי אדם וברמת המקצועיות הנדרשת. לא ניתן למכור חיי אדם, ויגרמו נזק אדיר למטופלים".

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, הוסיף כי "פגיעה ברמה האקדמית של המטפלות והמטפלים היא סכנה לבריאות הציבור! בלי מקצוענות אין טיפול איכותי. לא פותרים בעיה על ידי יצירת בעיה גדולה יותר! צריך לשפר תנאי עבודה, להעניק מלגות ללימודי המקצוע, תכניות הכשרה אקדמיות ועוד. אנחנו עוסקים כאן בדיני נפשות".

ח״כ עופר ציין:  "יש זלזול הולך וגדל  באקדמיה, וזה קשור גם להתייחסות השערורייתית לנושא ההכשרה במקצועות הבריאות. אנחנו רואים שיש סכנה ממדרגה ראשונה, לאנשים ולנשים שנזקקים לשירותים של מקצועות הללו, קלינאות תקשורת, ריפוי ועיסוק וכו׳. כל אדם ראוי לטיפול המקצועי והטוב ביותר. כדי לתת את הטיפול הראוי והטוב ביותר צריכה להיות ההכשרה הטובה ביותר. ומי שמזלזל בהכשרה ורוצה להוריד את הרמה שלה בכל מני טיעונים, תירוצים ומילים מכובסות, מזיק קודם כל למטופלים אבל גם לאנשים שמתוך שליחות ברוב הפעמים נותנים את הטיפול". ח"כ מזרסקי הדגישה: "מקצועות הבריאות הן לא תחביב! יש תחושה, שמשרד הבריאות, שאמור לפקח על איכות הטיפולים המוצעים לציבור, הופך שותף לזלזול עמוק בבריאותם ונפשם של אזרחי ישראל ומוכן לקבל כוח אדם ירוד ולסגת אחורה ברמת הטיפול.

יו"ר סיעת חד"ש-תעל, ח"כ אחמד טיבי, שיוזם החוק המקורי לעיסוק במקצועות הבריאות, אמר בכנס: "יזמתי את חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות. מטרתו היא הפוכה לחלוטין ממה שמוצע כעת. ביקשנו לקדם מקצועיות ומקצוענות. ילדים צריכים לקבל את הטיפול הטוב ביותר, אין מקום להנחות! לא נסכים להפיכה משטרית נגד מקצועות הבריאות. חייבים לשמור על דרישות הסף למקצועות". על כך אמרה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-תע"ל): "המדינה מפקירה את רווחת האזרחים ופוגעת במקצועות שאמורים לתת שרות לאזרחים. יש מגמה ברורה במדינה לפגוע במקצועות שברובן נשיים, להתייחס אליהן ככח נשי זול. אף אשה לא זקוקה לאפוטרופוס גברי כדי למצוא עבודה, בוודאי לא פוליטיקאים. כל מה שמעניין את הפוליטיקאים זה להעביר כסף לעמותות המנהלות את הסמינרים, שהקשר בינן לבין הפוליטיקאים ברור. זה יוביל לנזקים שהמדינה תצטרך אחר כך על עצמה לטפל בזה".

יצוין שיותר מ-800 רופאים ומנהלים בכירים חתמו על מכתב המתריע מפני הסכנה המיידית לשירותי הרפואה עקב ההפיכה המשטרית שמובילה הקואליציה הימנית. בין החותמים והחותמות: פרופ' שגיא הרנוף, פרופ' עירית אביבי, פרופ' יובל ירון, פרופ' גידי רכבי, פרופ' ניר גלעדי, פרופ' איתן אוריאל, פרופ' אהובה גליק, פרופ' רפי ביאר, פרופ' עידית מטות, פרופ' עידו וולף, פרופ' חגי לוין ואחרים.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/119711