כיבוש וטיהור אתני: על פסק הדין המתיר גירוש תושבי מסאפר יטא הפלסטינים מכפריהם

פסק דין שפרסם בית המשפט העליון בערב יום העצמאות ביום רביעי שעבר בשעה 23:00 התיר לגרש מבתיהם לצמיתות את תושבי מסאפר יטא שבדרום מזרח הגדה, לטובת "קיום אימונים סדירים של צה"ל". משמעות ההחלטה היא – הרס של שמונה כפרים פלסטיניים ונישול תושביהם, המתגוררים באזור זה שבשטחים הכבושים מזה דורות. השופטים דוד מינץ, עופר גרוסקופף ויצחק עמית דחו את טענת העותרים, שלפיה התגוררו התושבים במקום באופן קבוע עוד לפני ההכרזה עליו כשטח אש ב-1981. כן הוטל על כל עותר לשלם למדינה הוצאות משפטיות בסך 20 אלף שקלים.

המקום הוכרז כשטח אש בשנת 1981, אך במשך למעלה מעשור התנהלו בו חיי התושבים כמעט ללא הפרעה. בנובמבר 1999 גירשו צה"ל והמנהל האזרחי יותר מ-700 מתושבי המקום. העתירה הראשונה נגד הגירוש הוגשה בשנת 2000. במסגרת צו ביניים נקבע, כי על המדינה לאפשר את שובם של המגורשים עד לקבלת פסק דין.

באפריל 2012 ניתנה תשובת המדינה, שהודיעה כי הצבא ערך שינויים בתוכנית המקורית של שטח האש. כך, במקום פינוי והריסה של שנים-עשר כפרים דרש צבא הכיבוש לפנות ולהרוס שמונה. עקב זאת הורה בג"ץ לעותרים למשוך את עתירותיהם. שתי עתירות
חדשות הוגשו בתחילת 2013, והן אלה שנדונו השנה.  ב-2020 הוצג בפני בית המשפט פרוטוקול ישיבת הוועדה להתיישבות (גוף שבמסגרתו פועלות יחד הממשלה וההסתדרות הציונית העולמית), מ-12 ביולי 1981. יו"ר הוועדה, שר החקלאות דאז אריאל שרון, הציע לצבא "לסגור שטחי אימונים נוספים בגבול שבשיפולי הרי חברון למדבר יהודה" – כלומר מסאפר יטא – כדי לעצור את "התפשטות ערביי ההר הכפריים שבגב ההר לכיוון המדבר, ולשמור על אותם שטחים בידינו". השופט מינץ התייחס למסמך המפליל באדישות וטען כי "הדברים שנאמרו בו כלליים ומנותקים מהקשר".

    מחר (שישי) יערכו מק"י, חד"ש ובנק"י ביקור סולידריות בדרום הר חברון ובכפרים העומדים בפני סכנת גירוש. "אנו מגנים את החלטת בית המשפט העליון, שניתנה בחשאי בערב יום העצמאות,  לדחות את עתירתם של תושבי מסאפר יטא. זו החלטה בדבר טיהור אתני, שתגרום לגירוש ולהעברה כפויה של אלפי תושבים החיים במקום עוד לפני שנת 1948", נמסר.

"ההחלטה של בג"צ נותנת גושפנקא משפטית להחלטת כוחות הכיבוש לבצע טיהור אתני. צו השעה הוא פעולה משותפת של כל הכוחות הדמוקרטיים וכוחות השלום בישראל ובעולם כדי למנוע מצבא הכיבוש לבצע את הטיהור האתני", הדגישו.