כיבוש השטחים הפלסטינים נמשך: לפני עשרים שנה פרצה האינתיפאדה השנייה

השבוע לפני עשרים שנים פרצה אינתיפאדת אל-אקצא, האינתיפאדה השנייה. את הניצוץ להתפרצות חולל ביקורו הפרובוקטיבי של אריאל שרון, יו"ר האופוזיציה דאז, במתחם הר הבית באישור ממשלתו של אהוד ברק. למחרת ביקור זה ירה שוטר ישראלי למוות בשמונה פלסטינים בעימות שהתפתח בחצר המסגדים. למחאה העממית שפרצה בעקבות מעשה רצח זה הגיבה ממשלת ברק בדיכוי אלים במיוחד, שכלל ירי טילים ממסוקים וכיתור מלא של הערים הפלסטיניות.

מפגינים ברמאללה מציינים ביום שלישי השבוע 20 שנה לפרוץ האינתיפאדה השנייה (צילום: אקטיבסטילס)

 

אולם חשוב לזכור גם כי האינתיפאדה השנייה פרצה לאחר כישלון שיחות קמפ דיוויד, שהתרחשו חודשיים קודם לכן בין ה-11 ל-25 ביולי. השיחות התנהלו בין ראש ממשלת ישראל אהוד ברק ליו"ר אש"ף ויו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת, בתיווך נשיא ארה"ב ביל קלינטון. כששב ברק לישראל, בתום משא ומתן אגרסיבי אותו ניהל ללא שום כוונה לשלום אמיתי ובעודו מסרב להתייחס לסוגיות החשובות – ירושלים, פליטים וגבולות – הכריז: "אין פרטנר". בכך מוטט ברק את תהליך השלום שבנה השמאל הציוני לאחר מלחמת יום יום הכיפורים.

האינתיפאדה השנייה גבתה את חייהם של בין 4,210 ל-4,269 פלסטינים, ופצעה מעל 32,000 פלסטינים נוספים. בישראל גבתה האינתיפאדה את חייהם של 1,056 ישראלים ופצעה 8,022 נוספים. נוסף על כך נרצחו באינתיפאדה 50 אזרחים זרים ששהו בארץ.

בסיכומי ועידתה ה-24 של מק"י (אוקטובר 2002) נכתב: "הכיבוש הממושך, אשר שב והתגלגל למלחמה נוראה, גובה מהעם בישראל מחיר כבד. הוא מדרדר אותו למשבר כלכלי-חברתי חריף, מחניק את החירויות הדמוקרטיות, מחזק את התופעות הגזעניות ומגביר את תחושת החרדה… ככל שהמציאות הנוראה של קורבנות פלסטינים וישראלים חשפה את הכזב שבהבטחת שרון להביא שלום וביטחון, גברו קולות הביקורת על מדיניות הממשלה."

כמו כן ציינה הוועידה: "ברק, אשר התחמק מביצוע התחייבות כלשהי לפלסטינים, אשר הרחיב התנחלויות, ואשר העניק יד חופשית לרמטכ"ל ולצבא בדיכוי העם הפלסטיני – הכשיל בסופו-של-דבר את הסיכוי, שהיה קיים, להשגת הסדר קבע ישראלי-פלסטיני."

בעקבות הדיכוי של האינתיפאדה השנייה נרשמה עלייה בדיכוי המיעוט הערבי-פלסטיני בישראל: במסגרת "אירועי אוקטובר" 2000 נרצחו 13 אזרחים ערבים בישראל ועשרות נפצעו (ר' מסגרת בעמוד זה). ממשלת ברק נפלה בשנת 2001 ואריאל שרון נבחר לראשות הממשלה. בשנת 2002 פתחה ממשלתו הימנית במלחמת "חומת מגן" לכיבושם מחדש של מרכזי הערים הפלסטיניות, במקביל לבניית גדר ההפרדה מזרחית לקו הירוק. יאסר ערפאת ככל הנראה הורעל למוות בשנת 2004,

מאז עברו 20 שנים נוספות של מלחמה וחוסר ביטחון: המשא ומתן שוב נכשל; הימין הקיצוני בישראל עלה והתחזק; תקציב הביטחון של ישראל תפח במיליארדי שקלים נוספים; חמאס השתלט על עזה וישראל תקפה את הרצועה עשרות פעמים; ההתנחלויות בגדה המערבית התרחבו; ונפלו הרוגים רבים בשני הצדדים. לכל אלה גררה אותנו הנהגתם הכושלת של אהוד ברק ואריאל שרון.

זוהר אלון

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"