יש דין: תוך חמש שנים הוקמו יותר מ-50 התנחלויות בודדים בלתי חוקיות

יש דין פרסם דו"ח חדש בכותרת "רועים בשדות זרים", העוסק בחוות צאן של מתנחלים ישראלים בגדה המערבית והפגיעה שלהן בזכויות האדם של הפלסטינים. מהדו"ח עולה שבשנים 2021-2017 ישראלים הקימו למעלה מ-50 התנחלויות בודדים חדשות בגדה המערבית, מתוכן לפחות 35 חוות צאן. מטרתם המוצהרת של מתנחלי החוות היא השתלטות על קרקע בהיקף של מאות אלפי דונמים בשטחים הכבושים.

עוד עולה מהדו"ח כי חוות הצאן הישראליות בשטחים מוקמות בניגוד לחוק: ללא החלטה רשמית של ממשלת ישראל, ללא היתרי בנייה וכמו כל שאר ההתנחלויות והמאחזים בגדה המערבית בניגוד לחוק הבינלאומי למרות זאת, ישראל תומכת בחוות הצאן של המתנחלים, מעניקה להן הקצאות בלעדיות לשטחי רעייה, מענקים כספיים וסיוע בתשתיות.

התנחלות בודדים בשטחים הפלסטינים הכבושים (צילום: סוניא טאהא ג'אדאללה מוחמד)

 

המסמך משרטט בהרחבה את שיטות הפעולה של המתנחלים בחוות הצאן – הקמה, התרחבות, פלישה ואלימות – ככלים לדחיקת רועים וחקלאים פלסטינים מאדמתם, ומנתח כיצד ומדוע פרקטיקות אלה אינן חוקיות ופוגעות באופן קשה בזכויות האדם של הפלסטינים. הדו"ח מוכיח כי באמצעות חוות הצאן, ישראל מבקשת ליצור שינוי משמעותי וארוך טווח במפת ההתנחלות הישראלית בשטחים הכבושים. עוד הוא מוכיח כי באמצעות חוות הצאן, ישראל מבקשת ליצור שינוי משמעותי וארוך טווח במפת ההתנחלות הישראלית בשטחים הכבושים. מדיניות זו של ישראל פוגעת באופן נרחב בזכויות האדם של הפלסטינים בגדה המערבית, ועלולה להוביל לגירוש על בסיס אתני ונישול של קהילות פלסטיניות רבות מהאדמות שלהם.

יצוין שמתנחלי החוות נושאים נשק, חלקם רוכבים על טרקטורונים וסוסים ונעזרים בכלבים וברחפנים. הם תוקפים פלסטינים, מאיימים עליהם ואף פולשים לבתיהם הפרטיים, הורגים ופוצעים בעלי חיים, משחיתים רכוש, פוגעים ביבולים חקלאיים ומשתלטים על מקורות מים.

לדברי יש דין "כפי שקורה בכל רחבי הגדה המערבית, רשויות החוק הישראליות לא עושות כל מאמץ אפקטיבי על מנת להפסיק את הפרת החוק המתמשכת מצד המתנחלים – חיילי הצבא אינם מונעים אלימות של ישראלים נגד פלסטינים ולעיתים אף מסייעים לה, המינהל האזרחי מעלים עין מבנייה בלתי חוקית של מתנחלים והמשטרה והפרקליטות אינן מעמידות לדין ישראלים שמפרים את החוק ופוגעים בפלסטינים וברכושם. היעדר אכיפת החוק על ידי הרשויות, מעקר כל אפשרות הרתעה של העבריינים ונותן רוח גבית לעבירות נוספות מצד מתנחלים".

"רועים בשדות זרים" מציג את התפיסה הישראלית לפיה אדמה בגדה המערבית עליה רועים מתנחלים היא שטח בחזקה יהודית ומעמת אותה מול מערכת הדינים החלה בשטחים הכבושים. המסמך משרטט בהרחבה את שיטות הפעולה של המתנחלים בחוות הצאן – הקמה, התרחבות, פלישה ואלימות – ככלים לדחיקת רועים וחקלאים פלסטינים מאדמתם, ומנתח כיצד ומדוע פרקטיקות אלה אינן חוקיות ופוגעות באופן קשה בזכויות האדם של הפלסטינים.

חלקו האחרון של הדו"ח חושף כי כבר לפני 40 שנה ממשלת ישראל השתמשה בהקצאה של שטחי מרעה כצעד מקדמי לקראת הקמת התנחלויות בשטחים הכבושים. מסמכים ארכיוניים שמפורסמים כאן לראשונה תוך השוואה למפות עדכניות, מציגים את התכניות של ישראל מראשית שנות ה-80 ואת תוצאותיהן בשטח כיום. ניתוח המפות מראה כי הקמת חוות הצאן, הינה רק צעד ראשון לקראת השתלטות רחבת היקף על אדמות, מתוך כוונה להרחיב את פרויקט ההתנחלות הישראלי בשטחים הכבושים.

 

לעיון בדו"ח המלא:

https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/files.yesh-din.org/shepherding+outposts+2021/shepherding+outposts+HEB.pdf