ישראל היא המדינה היחידה המתנגדת לפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני

במקביל לשיחות הגרעין בין המעצמות בווינה, נפגש בשבוע שעבר (9.12) שר הביטחון גנץ עם מקבילו האמריקאי לויד אוסטין. השניים הצהירו על "העמקת השיח בדבר מוכנות צבאית מול איראן". עוד דווח כי ישראל וארה"ב נערכות לאפשרות של הפצצת כורים גרעיניים באיראן ובסיסי כטב"מים במפרץ הפרסי. שתי המדינות אף יקיימו תרגיל צבאי משותף המדמה תקיפה באיראן. שר הביטחון גנץ הטיל את האחריות לעימות על איראן, והאשים אותה כי היא "שואפת להפוך להגמון, כדי לפגוע בערכי החופש, כבוד האדם והשלום בין הקבוצות והמדינות במזרח התיכון ובעולם כולו". נשאלת השאלה: כלום שר הביטחון אינו מודע לשאיפות ההגמוניות של ארה"ב ולמעורבותה העמוקה בסכסוכים ובמלחמות במזרח התיכון?

שר הביטחון גנץ נושא הצהרה משותפת עם מקבילו האמריקאי אוסטין (צילום: לע"מ)

איומים על איראן הפכו עניין של מה בכך. ממשלת השינוי, שראשה הכריז כי היא ניצבת "עשר מעלות ימינה" מהממשלה הקודמת, מתכוננת למלחמה שישראל לא ידעה כמותה.

באוקטובר אמר שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן: "הסכם גרעין כשלעצמו לא מספק תרופה לאתגרים הביטחוניים הייחודים לאזור. יתר על כן, כמה מהמדינות החברות באו"ם מפרות את ההסכם. ארבע מתוך חמש ההפרות החמורות של ההסכם היו במזרח התיכון".

 

 

מילים לחוד ומעשים לחוד

ממשלת ישראל טוענת כי היא מבקשת למנוע הפצה של נשק גרעיני, אך מילים לחוד ומעשים לחוד. ישראל היא המדינה היחידה שהצביעה נגד קריאת העצרת הכללית של האו"ם לפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני (6.12). ההחלטה קוראת למדינות המזרח התיכון "להימנע מפיתוח, ייצור, ניסוי או רכישת נשק גרעיני, ולא לאפשר להציב בשטחן או בשטחים שתחת שליטתן נשק גרעיני". עוד ביקשה העצרת הכללית ממדינות האזור "להכניס את כל פעילותן הגרעינית תחת פיקוח ובקרה של הוועדה הבינלאומית לנשק אטומי". ההחלטה עברה ברוב מוחץ של 178 נגד 1 (ישראל). שתי מדינות נמנעו: קמרון וארה"ב. איראן הצביעה בעד ההחלטה, אך נציגה אמר כי פירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני לא יוכל להתקיים בפועל "כל עוד ישראל, בתמיכת ארה"ב, מסרבת ליטול בו חלק".

כמו כן קראה העצרת הכללית של האו"ם למדינות המזרח התיכון להצטרף להסכם למניעת הפצת נשק גרעיני. ישראל, שאינה צד בהסכם למניעת הפצת נשק גרעיני, היא אחת מתשע מדינות המחזיקות בארסנל גרעיני. ברשימה המפוקפקת נכללות גם ארה"ב, רוסיה, בריטניה, צרפת, סין, הודו, פקיסטן וצפון קוריאה. ישראל מעולם לא הודתה באופן רשמי כי יש

ברשותה נשק גרעיני. הצעה נוספת אותה אישרה העצרת הכללית של האו"ם קוראת לישראל להצטרף להסכם למניעת הפצת נשק גרעיני ולאפשר לפקחים בינלאומיים מטעם הוועדה לנשק אטומי להיכנס לשטח מתקני הגרעין שלה. בהחלטה נכתב: "ישראל נותרה המדינה היחידה במזרח התיכון שעדיין לא הצטרפה להסכם למניעת הפצת נשק גרעיני". הצעה זו אושרה ברוב של 157 תומכות מול שש מתנגדות: ישראל, איי מרשל, מיקרונזיה, פרו, קנדה וארה"ב. 24 מדינות נמנעו.

מאז 1967 נותרו בעולם חמישה אזורים נקיים מנשק גרעיני: אמריקה הלטינית (דרום ומרכז אמריקה) והאיים הקריביים, דרום האוקיינוס השקט, דרום-מזרח אסיה ומרכז ודרום אפריקה. אזורים אלה מכסים את מרבית הדרום הגלובלי, וכוללים 60% מכל המדינות החברות באו"ם. לדברי מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, להסכם בדבר פירוז גרעיני במזרח התיכון יהיו השפעות חיוביות רבות. הסכם זה עשוי לעצור את מרוץ החימוש האזורי ולשחרר משאבים רבים למאבק באתגרים כמו נגיף הקורונה ומשבר האקלים.

 

עוד איומים נגד איראן

בתחילת החודש אמר ראש המוסד דוד ברנעכי הסכם גרעין "גרוע" בין המעצמות לאיראן יהיה בלתי נסבל עבור ישראל, ונשבע כי הרפובליקה האסלאמית לעולם לא תשיג נשק גרעיני. "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני, לא בשנים הקרובות, לעולם לא. זו התחייבותי, זו התחייבות המוסד", אמר ברנע באירוע בבית הנשיא. "הסכם גרוע, שאני מקווה שלא יושג, הוא בלתי נסבל עבורנו", הוסיף. "

כשנשאל במהלך ריאיון טלוויזיוני ששודר באותו יום בדבר תוכניות אפשריות לתקיפת אתרי הגרעין באיראן, אמר מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין כי הצבא הציב בעדיפות גבוהה את ההכנות לאפשרות זו. אולם נורקין לא הגיב ישירות כאשר שאל אותו כתב חדשות 13 האם יכול חיל האוויר לנטרל לגמרי את האיום האיראני. "אנחנו צריכים תמיד להיות מוכנים לאופציה צבאית ולכן זו נמצאת בעדיפות גבוהה", אמר.

רוי רוזנברג

עוד בנושא: https://zoha.org.il/109133