ישיבה ראשונה של הוועדה למעמד האשה: מודאגות מהשלכות תקציב המדינה החדש

דיון ראשון בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) נערך הבוקר (שני) בכנסת. בדיון השתתפו פעילות בארגוני נשים והוא נועד לקבוע סדר היום של הנושאים שיטופלו במסגרת הוועדה. בפתח הישיבה אמרה ח"כ תומא-סלימאן "עברנו שנתיים קשות של בחירות וקורונה. המשברים האלה פגעו בנשים בשוק העבודה, בבית – בחזרה לתפקידים מסורתיים, בעליה באלימות, ועוד".

דיון ראשון בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן שנערך הבוקר בכנסת (צילום: זו הדרך)

 

"אני שמחה שתקציב אושר אבל מאוד מודאגת ממנו. בראש ובראשונה אני מודאגת מהפגיעה של העלאת גיל הפגישה בנשים מוחלשות המועסקות בעבודות שוחקות. אדרוש שהדיון על נושא גיל הפרישה יתקיים גם בוועדה הזו. יש להבטיח את התמיכה בנשים מוחלשות לפני שמשנים משהו בגיל הפרישה", הוסיפה. לדברי ח"כ תומא-סלימאן "הייתי רוצה לראות בתקציב הזה העלאת המיסים שמשלמות החברות. שיעור המיסים שמשלמים התאגידים הגדולים הוא נמוך יותר משיעור המיסים שמשלמים העובדות והעובדים. הייתיח שמחה אם היו מעלים את המיסים על השכבות המבוססות".

עוד הבטיחה היו"ר לקדם חקיקה ואף לפעול "כדי להחיל דין רציפות על החוק לטיפול בגברים אלימים, את החוק שהעברנו בשבוע שעבר בנושא שלילת זכויות קניין בדירות לגברים רוצחים, וגם נפעל לקדם את האיזוק האלקטרוני לגברים אלימים".

לדברי עו״ד גלי עציון מנעמ״ת "כולנו צריכות להיערך לנושא גיל הפרישה לנשים שבתקציב המדינה ובחוק ההסדרים. המתווה שעבר בממשלה לא נותן מענה לנשים במקצועות שוחקים ולנשים שנפלטו משוק העבודה. זה הדבר הדחוף שעלינו להתעסק בו עכשיו ומיד". איילת רזין, נציגת איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, הוסיפה "בשנתיים האחרונות חזרנו אחורה בכל הנוגע לפגיעות והמינים של המדינה להם. אם אנחנו בפני גל קורונה נוסף והגבלות צריכים להכין את המערכת ולחשוב איך היא יכולה להושיט יד לנשים שנמצאות תחת איום".

מנכ״לית מרכז אלטפולה, נבילה אספניולי, אמרה" אני רוצה להעלות את עניין נשים עם נכות בחברה הערבית – בתעסוקה, בהקשר של אלימות ועוד. זה נושא שלא מטופל וצריך לשים אותו על האג׳נדה הפמיניסטית בכלל ובתנועה הפמיניסטית בחברה הערבית בפרט". ועוד, לדברי הדס בן אליהו ממכון ון ליר "בתקופת הקורונה היינו מאוד עסוקות בחיפוש נתונים רגישי מגדר. לפי החוק הרשויות צריכים לאסוף את הנתונים האלה. אני מציעה שהוועדה תדרוש מכל משרדי הממשלה שהיא עובדת מולם נתונים מותאמים שיצביעו על מעמדן של הנשים".

בסיכום הדיון אמרה ח"כ תומא-סלימאן "הסתכלתי ושמחתי לשמוע את כל הנשים שדיברו אבל גיליתי קולות שחסרים כאן. חסר לי קולן של נשים ערביות-בדואיות מהנגב, של נשים חרדיות, שך יוצאות אתיופיה וברית המועצות. אני רוצה שהוועדה הזו תהיה הבית לכל הנשים מכל המגזרים ושדרכה יהיה אפשר לפתח שותפויות במאבק למען זכויות".