ירושלים המזרחית: זה לא סיפוח; זה כיבוש אכזרי לכל דבר

משבר הקורונה מכה באכזריות בירושלים המערבית והמזרחית. אחד ממוקדי ההדבקה הוא הכפר אלעיסאוויה שבפאתי ירושלים המזרחית הכבושה, דבר שאינו מפריע למבצע הדיכוי המשטרתי המתמשך נגד תושביו. בסוף החודש שעבר מלאה שנה למבצע המשטרתי ולמותו של הצעיר מוחמד סמיר עביד מירי קצין משטרה. לא ידוע אם נערכה חקירה בעקבות האירוע ומה היו מסקנותיה, אך נדמה שהמשטרה מטייחת את נסיבות ההרג. לטענת המשטרה עביד נורה למוות משום שירה זיקוק לעבר שוטר, על אף שסרטון מן האירוע מוכיח שלא נורו זיקוקים בעת הירי בצעיר. מאז נורו עוד עשרות אם לא מאות זיקוקים בעיסאוויה, וככל הידוע לא הוביל ירי זה לפציעת אף שוטר.

הפגנת סולידריות במערב ירושלים עם תושביה הפלסטינים של עיסאוויה (צילום: פרי ג'רוסלם)

מאז החלה שכונת עביד בכפר להיקרא "שכונת השהיד מוחמד סמיר עביד", אך מותו של סמיר ממשיך לרדוף את הכפר. לקראת יום השנה למותו החריפה הרדיפה המשטרתית. ימים ספורים לפני יום השנה עצרה המשטרה עשרה צעירים – שמונה מתוכם נשאו את שם המשפחה עביד. ככל הנראה לא הצליחה המשטרה להמציא הצדקה אמיתית למעצרם, שכן שופט הורה על שחרור כל העשרה יום למחרת. למחרת יצאה המשטרה למבצע מעצרים נוסף, והפעם עצרה 15 צעירים. הפעם למדה המשטרה מטעותה והחליטה לשלוח את העצורים למתקן הכליאה אבו כביר, לטענתה משום שמתקן המעצר והעינויים במגרש הרוסים היה מלא. קשה שלא להבחין בכך שיום קודם לכן היה מקום במתקן לעשרה עצורים, אולם בית משפט השלום בירושלים סירב לשתף פעולה עם מעצרי הדיכוי הפוליטי של המשטרה. כך, בדרך פלא ביום למחרת כבר נגמר המקום במתקן, והעצורים הועברו לאבו כביר כדי להאריך את מעצרם ועיוות דינם. עלינו להמשיך לעקוב כדי לראות אם פרקטיקה זו תחזור על עצמה, שכן היא מאפשרת התעללות בעצורים ופגיעה בזכויותיהם.

במהלך ימים אלו השתתף סניף חד"ש בירושלים, יחד עם חברים מסניף תל אביב, בהפגנה שיזמו תושבי עיסאוויה (26.6) לציון שנה למבצע ההתעמרות הצבאי של משטרת מחוז ירושלים בכפר הכבוש. מאמצי הדיכוי הורגשו בשטח: תפילה ציבורית שקטה שתוכננה בטרם ההפגנה בוטלה בלחץ מעצרי המשטרה והשב"כ. באופן אירוני, "למען רווחת התושבים" אפשרה המשטרה להחנות משאיות במתחם הכניסה לכפר – שטח שבעבר סיפחה לעצמה המשטרה כשטח התארגנות לפשיטות על עיסאוויה. כך נמנע מאיתנו להפגין בכניסה לכפר.

כמו כן, בימים האחרונים הפרה העירייה הסכם הקפאת הריסות, לו התחייבה בפני תושבי עיסאוויה, והרסה בית בכפר. כל מאמצי המשטרה והשב"כ לא הצליחו למנוע מצעירי הכפר להקים ביום השנה למות עביד שתי אנדרטאות לזכרו, לאחר שבעבר הוסרה אנדרטה דומה בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו.

במקביל לאירועים אלה הגיעה הפסיקה האכזרית לגבי משפחת סומרין מסילוואן. אם המשפחה אמל היא פועלת ניקיון באוניברסיטה העברית המועסקת דרך קבלן זה עשרים שנה, ויחד איתה התגוררו בבית במשך עשרות שנים עוד 17 בני משפחתה. הפסיקה קבעה כי יש לפנות את המשפחה מביתה באוגוסט, על בסיס החוק הגזעני לנכסי נפקדים. הנכס "הנפקד" על פי בית המשפט נמצא כעת בבעלות קק"ל, דרך חברת הבת הימנותא, ורק לחץ ציבורי רחב יכול למנוע את העברת הנכס מקק"ל לידי עמותת המתנחלים עיר דוד – אשר צפויה להשליך את 18 הנפשות המתגוררות בו לרחוב, לטובת איחוד בין שני מתחמי תיירות של העמותה המקיפים את המבנה.

גם משבר האבטלה הכה בעוצמה בירושלים. עשרות אלפי מבקשי עבודה נוספו בעיר, כשהנפגעות העיקריות הן נשים פלסטיניות מירושלים המזרחית. על פי דו"ח של הארגון "עיר עמים" בשיתוף הארגון "מען", כשליש מעובדי ירושלים המזרחית איבדו את פרנסתם. הגידול באבטלה התבטא בכך שמספר העובדים המתייצבים בלשכות התעסוקה גדל פי 80. נשים צעירות בירושלים המזרחית מועסקות לרוב בחצי משרה בשכר מינימום, ולעתים אף בפחות מכך, ולכן המעסיקים לא מקבלים תמריץ על החזרתן לעבודה – שכן הן השתכרו בטרם הקורונה פחות מ-3,300₪ אשר קבע החוק כסכום שמעניק תמריץ החזרה לעבודה למעסיק.

אכן, המצב בירושלים המזרחית ובירושלים המערבית קשה מנשוא. הוא מצביע כיצד העמקת הסיפוח מובילה להידרדרות חריפה במצב זכויות האדם ולהעמקת הניצול. החלת החוק הישראלי, כפי שנעשה בשנת 1980 בירושלים, משמעותו במבחן המציאות דיכוי פוליטי אגרסיבי, ניצול חקיקה גזענית לצורך השתלטות על נכסי פלסטינים וניצול מחפיר של העובדות והעובדים, ללא מענה למצוקותיהם מצד הכובש האכזר.

עם זאת, יש בירושלים חד"ש תחת השמש. הסניף ממשיך להתרחב ולקלוט עוד חברים לשורותיו. הקול שלנו קריטי בעיר הזאת: מדי שבוע אנחנו יוצאים לרחובות כדי לחזק את המאבק בכיבוש, בסיפוח ובשפיכות הדמים, שבאו לידי ביטוי בחודש שעבר ברצח הצעיר איאד אלחלאק. מול ההפרטות המתוכננות בעירייה ומול העמקת ההעסקה הנצלנית ניאבק בכל הכח למען האינטרסים של מעמד העובדים בשני העמים.

אורן פלד

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב