יממה לאחר העתירה של עדאלה לבג"ץ: המשטרה הסירה את המחסומים בשייח' ג'ראח

המשטרה הסירה אתמול (שני) את כל עשרת המחסומים שהוצבו בחלקה המערבי של שכונת שייח’ ג’ראח הפלסטינית שבמזרח ירושלים. צעד זה מגיע יום לאחר שעדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, הגיש יחד עם הקואליציה לזכויות פלסטינים בירושלים, עתירה לבג”ץ בשם שבעה תושבי שייח’ ג’ראח ועמותת רפאה שיח’ ג’ראח בדרישה לפנות את המחסומים.

עוד יום עבודה שגרתי בלשכה הפרלמנטרית של ח"כ בן גביר בשייח' ג'ראח (צילום: אקטיבסטילס)

 

העתירה הוגשה לאחר שבמהלך החודש האחרון, מאז הציב ח”כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) לשכה פרלמנטרית מאולתרת, הוצבו בכניסות לשכונה ובתוכה המחסומים, שמנעו "כניסת מבקרים של משפחות פלסטיניות ותומכי מאבקם נגד פינויים הכפוי. המגבלות הללו לא הוטלו על המתנחלים ותומכיהם, לרבות ח”כ בן גביר ואוהדיו".

על פי העתירה המעבר במחסומים שהוצבו, שלעיתים מלווה בתחקורים ממושכים, מותנה בהצגת תעודת זהות המעידה כי כתובתו הרשומה של בעליה הוא בשכונה. קטינים מתחת לגיל 16 שאין ברשותם תעודות זהות, נדרשים על ידי השוטרים לדאוג לנוכחות אחד מהוריהם שיציגו תעודות זהות בהן הילדים רשומים. נוסף על כך, המשפחות הפלסטיניות אינן יכולות לעבור מאזור לאזור בתוך השכונה וילדיהם מנועים, בשל המחסומים מלבקר אחד את השני או לשחק בשטחים הציבוריים בשכונה.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד סוהאד בשארה ממרכז עדאלה, נטען  עוד כי מעבר למגבלות על חיי היומיום של התושבים הפלסטינים, הצבת המחסומים מהווה ענישה קולקטיבית. וזאת, תוך הבחנה פסולה בין עוברי אורח באמצעות תיוג אתני וגזעי. עוד טען מרכז עדאלה בעתירה, כי אין בסמכותה של המשטרה להטיל מגבולות גורפות על חופש התנועה ללא הסמכה מפורשת בחוק, שכן מדובר בפגיעה בזכות יסוד חוקתית, וכי דרישת השוטרים מתושבים להציג תעודות זהות איננה חוקית.

עדאלה נמסר: "הסרת המחסומים הפתאומית מעידה כי המשטרה מודעת היטב לכך שמעשיה אינם חוקיים ולא יעמדו במבחן שיפוטי. הגשנו את העתירה לבג"ץ לאחר שמיצינו על פי חוק את כל ההליכים מול כל הגורמים, ולכן כבר העברנו מבעוד מועד את הדרישה הזו גם למשטרה. ואולם, נראה שהמשטרה ממשיכה לפעול ב'שיטת מצליח' וחורגת מסמכותה עד שהדבר מגיע לערכאות. תפקידה היה אמור להיות שמירה על החוק, לא הפרה שיטתית שלו, ואין לפרש את הדברים אלא כהיותה של המשטרה חלק בלתי נפרד ממערך הדיכוי של התושבים הפלסטינים בירושלים המזרחית".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/111074