יממה לאחר ההתפטרות של ראול קסטרו נחשפו מסמכים אמריקאים ובהם הכוונה לרוצחו

יממה לאחר שנשיא קובה לשעבר, ראול קסטרו, התפטר מתפקידו כמזכ"ל ראשון של המפלגה הקומוניסטית פורסמו בוושינגטון מסמכים סודיים של שירותי הביטחון של ארה"ב (ה-CIA) מהם עולה כי לפני 51 שנה נעשה הניסיון האמריקאי הראשון לרצוח את המהפכן הקובני. על פי המידע שפרסם "ארכיון הביטחון הלאומי" מסמכים רבים מעידים על הניסיונות החוזרים לרצוח את קסטרו ואת אחיו, פידל קסטרו, כבר בימיה הראשונים של המהפכה הקובנית בתחילת שנות ה-60.

מנהיגי המהפכה הקובנית בתחילת שנות ה-60: צ'ה גווארה, ראול קסטרו ופידל קסטרו (צילום: פרנסה לטינה)

 

מנהל הארכיון, פיטר קורנבלו, מסר ש"חשיפת המסמכים מעידים על הערב השחור בניסיונות האמריקאים לחבל במהפכה הקובנית". עוד הוסיף "הגיעה העת לנטישת מדיניות זו על ידי הממשל החדש בארה"ב".

יצוין שקסטרו, בן ה-89, שהיה נשיא המדינה מ-2008 ועד 2018, הודיע ביום שישי על התפטרותו בנאום הפתיחה, דו"ח הוועד המרכזי היוצא, של הוועידה השמינית של המפלגה הקומוניסטית הנערכת במרכז הקונגרסים בהוואנה. 300 צירי הוועידה אמורים לדון על עתידה של קובה במשך שלושה ימים ולבחור את ההנהגה החדשה.

קסטרו מסר למשתתפי הוועידה שהוא פורש בתחושה כי מילא את משימתו המהפכנית ובטוח בעתיד המולדת הסוציאליסטית. "ההחלטה לא נכפתה עליי, אף אחד לא הכריח אותי לקבל את ההחלטה הזו", הבהיר קסטרו, שחלקים מנאומו שודרו בטלוויזיה הממלכתית. "כל עוד אני חי אני אגן על המולדת, על המהפכה והסוציאליזם בכוח רב מתמיד" הדגיש. על כך מסר העיתון "גראנמה" היוצא לאור בבירת קובה.

היה זה ראול קסטרו הוביל להסכמות עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, שאף ביקר בקובה ב-2016 וקידם את הפתיחה הנרחבת ביותר של ארה"ב בפניה של קובה מאז תחילת שנות השישים. היחסים עם הממשל האמריקאי הידרדרו משמעותית עם כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן. הנשיא החדש ג'ו ביידן אמנם הבטיח לבטל כמה מההחלטות של טראמפ בנוגע לקובה, אך לא הציב את הסוגיה בראש סדר העדיפויות שלו וטרם עשה דבר.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/102301

 

לעיון במסמכים הסודיים שראו אור בוושינגטון (באנגלית):

https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/cuba/2021-04-16/documents-cia-assassination-plot-targeted-raul-castro