יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה: הפשרה שהושגה בהעלאת גיל הפרישה – כישלון

"חברות הכנסת מהקואליציה נכשלו במשימה המרכזית – פיצול חוק שלילת קצבת הזקנה (העלאת גיל פרישה) מחוק ההסדרים. עכשיו החוק יעבור בהליך חטוף ולא דמוקרטי. האוצר קיבל את שלו, וההתנגדות בקואליציה התפוגגה", כך אמרה בצהריים (חמישי) יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת).

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (צילום: הכנסת)

 

לדבריה "המתווה החדש מהווה שיפור מהצעת האוצר המקורית בכך שניתנים מענים מורחבים יותר לנשים מוחלשות. עם זאת, מענים אלה הם זמניים וחלקיים, ומתעלמים מסוגיות מרכזיות כמו נשים שנפלטו משוק העבודה בגיל צעיר יותר, או עקרות בית שלא מקבלות שום מענה למרות שזכאותם לקצבה נדחית". עוד הבטיחה תומא-סלימאן "נמשיך להיאבק למען שיפור המתווה בכנסת למען כלל הנשים המוחלשות". חברות הקואליציה שהגיעו לפשרה הכושלת הן  יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה, ח"כ נעמה לזימי וח"כ ג'יידא רינאווי זועבי ממרצ.

הבוקר נמסר כי צוות המשא ומתן של חברות הכנסת מן הקואליציה שעסק ברפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים הגיע להסכמות בנוגע לשינויים שיאפשרו את העברת החוק, במסגרת ההצבעה בקריאה ראשונה על חוק התקציב.

סוגיית העלאת גיל הפרישה שנפתרה היתה סלע המחלוקת הגדול ביותר בתוך הקואליציה בימים האחרונים. בין היתר סוכם על העלאת קצבת הבטחת הכנסה לנשים מעל גיל 62 ועד גיל פרישה, במשך 5 שנים, בסך של 700 שקל בחודש. בסך הכל יוקצו לתוספת 150 מיליון שקל לכל התקופה. בנוסף, סוכם גם על הכפלת תקציב מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לטובת עידוד המשך עבודה, כך שתקציב מענקי העבודה לעובדות יקבל תוספת של 130 מיליון שקל למתווה הממשלתי לנשים.

לדברי גורמים בקואליציה שהשתייכו למחנה שדרש את שיפור המתווה, פריצת הדרך הושגה

גם לגבי המתווה להסרת חסמים בירוקרטיים לקבלת מענק העבודה הגיעו הצדדים להסכמה. המתווה קם על מנת שנשים הזקוקות למענקים יוכלו למצות את המענקים שלהן – כך שבמקום לקבל את המענק כעבור שנה ובאמצעות פניה יזומה של העובדת, היא תקבל אותו מיד עם תחילת המתווה על בסיס רבעוני. מענק עבודה יועבר באמצעות מנגנון אוטומטי לאחר רישום חד-פעמי לכל תקופת הזכאות, על מנת לסייע לנשים במיצוי זכויותיהן.

כמו כן הוסכם כי יוקצה סך של 40 מיליון שקל עבור סיוע לנשים מעל גיל 62 שנפלטו משוק התעסוקה לפני גיל 60. נשים שמיצו את זכותן לדמי אבטלה ועשו שימוש בזכאותן להכשרות מקצועיות ומלגת הכשרה ולא הצליחו לחזור לשוק העבודה, יקבלו סיוע.

בנוסף לזכאות הקיימת לדמי אבטלה מלאים, סוכם על הכפלת הסכום שאותו יקבלו נשים שנפלטו משוק התעסוקה בגילי 60-57, עבור תקופת הכשרה מקצועית והשמה, כך שיעמוד על 80 מיליון שקל. תקופת ההכשרה תהיה 5 חודשים, ובמהלכה יהיו זכאיות לדמי קיום מוגדלים בסך 4,000 שקל, במקום 2,000 שקל, הסכום שנקבע לפני הסיכום. סיכום זה הוא פיצוי על הדרישה המקורית של חברות הכנסת מהקואליציה להארכת משך קבלת דמי אבטלה לנשים שנפלטו בגיל מבוגר משוק העבודה לשנתיים.