יו"ר ארגון עובדי המעבדות על דו"ח מבקר המדינה על מחדלי הקורונה: שטחי ומפספס

יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים הביוכימאים ועובדי המעבדות, אסתר אדמון, הגיבה אמש (שני) למסקנות דו"ח מבקר המדינה הנוגעות למשבר הקורונה, והדגישה כי החלקים החשובים ביותר בדו"ח מבקר המדינה, הם דווקא מה שחסר והיעדר ביקורת מתבקשת. יצוין שאין בדו"ח כל התייחסות למחדלי מדיניות ממשלת הימין והעומד בראשה, בנימין נתניהו.

נאבקים בקורונה (צילום: מד"א)

"הדו"ח שטחי ומפספס בהקשר למעבדות", אמרה אדמון והוסיפה כי "98 מיליון שקל נשרפו על הבדיקות הסרולוגיות. לא התייעצו איתנו אנשי המעבדות והיהירות מהשטן. אנחנו נלחמים כבר חודשים רבים לקבל פחות ממחצית סכום זה, כדי לשפר את תנאי העבודה הגרועים של העובדים במעבדות הציבוריות, שמסתובבים מיואשים ומתכננים איך לפרוש מהמערכת הציבורית, ובזמן הזה ממשלת ישראל זורקת לפח סכום כפול של מיליוני שקלים על בדיקות סרולוגיות".

עוד אמרה אדמון: "אין בדו”ח מילת ביקורת על ההשקעה המטורפת של המדינה בהקמת מערך מעבדות פרטיות, במקום להשקיע ולחזק את המערך הציבורי. המיליארדים שנזרקים לפח, בחוסר הגיון כלכלי וחברתי, זה הימור וטיפשות". אדמון תקפה: "דוגמה שלישית לחוסר הגיון מוחלט. עיכוב מתן תשובות לבדיקות הקורונה. איפה בעולם יש מדינה שמשנעת בדיקות מצפון הארץ למרכז כדי להעביר למעבדה פרטית, כגון מיי הריטג', בזמן שחלק מהמעבדות הציבוריות שלה בצפון הארץ עובדות בתפוקה חלקית בלבד, והעובדים יושבים ומחכים לבדיקות. בדו”ח הזה חסר הרבה. יש חורים שחורים. למשל? אפס התייחסות לדו"חות מבקר המדינה מן העבר בנוגע למעבדות. בשנת 2016 כבר קבע המבקר אז שמדובר במחדל גדול והמדינה חייבת להשקיע בהבראת המערך הציבורי. באה הקורונה, חשבנו שזה יקרה, אבל המדינה החליטה להקים מערך פרטי מתחרה לציבורי. גול עצמי".

לסיום אמרה אדמון: "ויותר מכול חסרה בדו”ח התייחסות רצינית לחורף, בהיבט הקורונה. כלל המעבדות הציבוריות בקופות ובבתי החולים צפויות להתמודד עם עומסים קשים בתת תקינת כוח אדם. עצוב שמבקר המדינה שכח להתייחס לזה, כי אנחנו כבר יודעים על הגידול הצפוי במשטחי גרון למי שמגלים תסמינים שעלולים להיות קורונה ובשלל בדיקות אחרות בדיקות דם כימיות, מיקרוביולוגיות ועוד".

לעיון בדו"ח שפרסם אתמול מבקר המדינה:

https://www.mevaker.gov.il/sites/DigitalLibrary/Pages/Publications/710.aspx