יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים: בעת הקורונה ניכרת החרפה במצוקה הנפשית של ילדים ובני נוער

"ניכרת החרפה במצבי המצוקה הנפשית של הילדים והנוער ברחבי ישראל בעת מגפת הקורונה", כך אמרה אתמול (שני) יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, בישיבה של ועדת הכנסת לזכויות הילד שדנה במצב שירותי בריאות הנפש לילדים ולנוער בישראל. חרמוני הוסיפה שהחרדה שמתעצמת ו"יש ילדים שמתקשים לחזור לבית הספר, מי שהיה ממילא על הקצה, על סף נשירה, יותר קשה לו. המצב הולך ומחמיר. אנחנו יודעים שחשוב לתת מענה מהיר, אחרת המצב מסלים. אני יודעת שכאן במרכז, ובפריפריה בוודאי גרוע יותר, זמני המתנה מגיעים עד שנה. שנה בחיי ילד ונוער, זה המון זמן. במשך עשרות שנים, לא השתנו התקנים. בחולון, על 400 ילד שלושה מטפלים. איאפשר להסתמך על סטודנטים ומתמחים, צריך להכשיר אותם, והם לזמן מוגבל. קופותהחולים מתקשות לתת טיפול בקהילה".

יו"ר הוועדה, ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) פתח אץ הדיון ואמר: "זו ישיבת מעקב בנושא שירותי בריאות הנפש בקהילה, תוך מיקוד בשירותי לילדים ולנוער. בעבר נחשפנו לקשיים ראשוניים ומאוד חמורים למענה לילדים. וקשיים בביצוע הרפורמה במעבר השירותים מהמדינה לקופות החולים. הרפורמה הייתה אמורה לפשט ולייעל, אך משיחות עם אנשי מקצוע, יש קשיים בעיקר בפריפריה ובחברה הערבית. הרפורמה החלה לפני משבר הקורונה, אבל אין ספק שמשבר הקורונה עורר צורך עז לשירותי הנפש, המערכת נתפסה לא מוכנה, והצורך רק גובר". ח"כ ג'בארין הדגיש שדו"ח מבקר המדינה ממאי 2020 מעלה "תמונת מצב מדאיגה".

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, בכנסת (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)

לדברי ד"ר קרני גיגי מפורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית: "שירותי הפסיכולוגיה הציבורית בכלל, ולילדים בפרט, הם משאב חיוני, בשגרה ובמיוחד בחירום. הקורונה פגשה שירותים ציבוריים מיובשים, מדולדלים. אנחנו יודעים מה עשתה מגפת הקורונה לילדים לבנינוער: העצימה מצבי סיכון, קשיים רגשייםחברתיים, אובדנות, אלימות במשפחה. אנחנו מדברים על שירות פסיכולוגי בתתתקינה, מה שגורם לזמני המתנה לא הגיוניים, לעיתים יותר משנה. אצל הפסיכולוגים הקליניים המצבת ב-60% תקינה, חסרים פסיכולוגים ויהיה קשה לגייס אנשים בשכר הנמוך והמבזה". הפורום חשף שבמפתיע משרד החינוך החליט ללא הודעה מוקדמת את התקציב עבור המתמחים בפסיכולוגיה בקופות החולים, במכונים להתפתחות הילד ובמרפאות הציבוריות." זה רק יחמיר את המצב, כמובן. תהיה עלייה בתורי ההמתנה, שלא לדבר על המשמעות של הדבר עבור הפרופסיה וההכשרה של פסיכולוגים חדשים. המתמחים חיוניים. לא ברור הטיעון לקיצוץ, הוא לא קיים, והקיצוץ קרה לפתע", נמסר.

ח"כ ג'בארין סיכם את הדיון והדגיש: "אין ספק שעולה כאן דאגה רבה, מהדברים שהושמעו שמשקפים מחסור קשה במענים לילדים ולבני הנוער לבריאות הנפש בפריפריה הגיאוגרפית ובמיוחד בחברה הערבית. יוצאת מכאן קריאה ברורה להגדלת מספר הפסיכיאטרים, הפסיכולוגים והפסיכותרפיסטים המומחים לילדים. אנו קוראים למשרד הבריאות להבטיח שתוכנית המימון למתמחים בבריאות הנפש תמשך. מודאג מהעמימות של משרד הבריאות הנושא, וכך גם קופות החולים. הוועדה קוראת למשרד הבריאות לממש את התוספת התקציבית לבריאות הנפש, קוראים לקיצור זמן הבחינה, במיוחד לאור משבר הקורונה".