יום שני של זעם: על רקע המשבר הכלכלי מפגינים חסמו כבישים ברחבי לבנון

תחת הכותרת "יום שני של זעם", מפגינים ברחבי לבנון חסמו אתמול (שני) את כל הכבישים המובילים אל הבירה ביירות ובעורקי תחבורה מרכזיים בצפון, בדרום ובבקעה. המחסומים גרמו לפקקי תנועה גדולים ברחבי המדינה. המחאות בעקבות על הקריסה הכלכלית של המדינה והשחיתות של ההנהגה הפוליטית נמשכות זה כשבוע.

בעקבות החסימות, שנעשו בעזרת צמיגים שהועלו באש ומשאיות שהוחנו לרוחב הכביש, הזהירו ראשי מערכת הבריאות המקומית כי עלולה להיפגע הספקת החמצן לבתי החולים המטפלים בחולי קורונה. זאת, בעת שהמשבר הולך ומחריף ואין ביכולתם של בתי החולים לקלוט חולים נוספים. כהרגלו, נשיא לבנון מישל עאון קרא לצבא ולכוחות הביטחון לפנות בכוח את כל החסימות.

משעות הבוקר המוקדמות חוסמות קבוצות של מפגינים את הכניסות לביירות מדרום, מצפון, ממזרח ואת הגישה לשדה התעופה הבינלאומי. גם במרכז הבירה המפגינים הקימו מחסומים. חסימות כבישים נרשמו גם בערים נוספות, בהן טריפולי וצידון. בכמה מקומות הצליח הצבא לפתוח לזמן קצר כבישים שנחסמו, אבל מפגינים שבו וחסמו שוב תוך זמן קצר.

מפגינים מציתים אש, אמש, בחסימת רחוב במרכז ביירות (צילום: המפלגה הקומוניסטית של לבנון)

 

מחאת החסימות נערכת בצל קריסת המטבע הלבנוני, העלייה במחיריהם של מוצרי יסוד והקרע הפוליטי בין הסיעות הממסדים העדתיים השונות בפרלמנט שאינו מאפשר להקים ממשלה חדשה ומתפקדת.

ממשלה כזו נחוצה מאוד כדי לבצע את הרפורמות שדורשת מלבנון קרן המטבע הבינלאומית בתמורה לכספי סיוע שישקמו את כלכלתה. קריסתו של המטבע הלבנוני גורמת לעובדים  ולמובטלים רבים לשקוע בעוני. אם לפני המחאה ההמונית נגד הממשלה ב-2019 עמד שכר המינימום בלבנון על כ-1,500 שקל לחודש, כעת הוא עומד על כ-220 שקל בלבד.

 

עוד בנושא:

https://zoha.org.il/101006

https://zoha.org.il/101045