יום שישי השחור של אמזון: שביתות עובדים בגרמניה ומחאות בצרפת

עובדים בשישה מרכזי הפצה של תאגיד הענק האמריקאי אמזון בגרמניה שבתו אתמול (שישי) ביום העסקים העמוס ביותר של השנה: "יום שישי השחור". זאת, במסגרת סכסוך עבודה שהוכרז לשיפור תנאי השכר והעבודה. על כך מוסר הבוקר העיתון הצרפתי "הומניטה".

עובדי אמזון בגרמניה מפגינים לשיפור תנאי העבודה והשכר (צילום: הומניטה)

העובדים בגרמניה חברים באיגוד המקצועי של הפקידים ועובדי ענף המסחר "ואדי" שדורש שצוותי אמזון יהיו חלק ההסכם הקיבוצי בענף המסחר הנהוג בגרמניה ויוכלו להשתתף במשאים ומתנים קיבוציים. העובדים שובתים במרכזי אמזון בלייפציג, באד הרספלד, קובלנץ, ריינברג ובוורן גראבן. השביתה צפויה להימשך כל סוף השבוע, כשעובדים בכמה מרכזים ישבתו עד יום שלישי בבוקר. אמזון מעסיקה 13 אלף עובדים במשרה מלאה ב-13 מרכזים לוגיסטיים בגרמניה, יחד עם אלפי עובדים עונתיים נוספים המגויסים לקראת חג המולד.

גם בצרפת עובדים ופעילי סביבה מחו אתמול מול מרכזי הפצה של אמזון על רקע משבר אקלים. במרכז של אמזון בדרום פריז, עשרות פעילי סביבה ואנשי האיגוד המקצועי חסמו את הדרך למשאיות שניסו להיכנס לאתר. באותה שעה מפגינים אחרים התכנסו מול המטה הצרפתי של אמזון בקלישי בצפון פריז. הם החזיקו שלטים נושאי כיתוב "עצרו את אמזון ואת העולם שלה", ו"אמזון: למען האקלים, למען התעסוקה, הפסיקי להתרחב, הפסיקי לייצר יותר מדי".