יום הניצחון על גרמניה הנאצית: על הזיכרון ולקחי המערכה נגד הפשיזם

כמדי שנה מאז 1950, יערך מחר (שבת) אירוע לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית ביער הצבא האדום שבהרי ירושלים.כחלק ממסורת בת עשרות שנים, מתאחדים ביער פעילים קומוניסטים יהודים וערבים, חברי חד"ש, ניצולי שואה וצאצאיהם, פרטיזנים ולוחמים ותיקים במחתרות האנטי-פשיסטיות לציון אחד האירועים המרכזיים של המאה ה-20.

חיילי הצבא האדום מניפים את דגל ברית המועצות מעל בניין הרייכסטאג בברלין, 2 במאי 1945 (צילום: יבגני חאלדיי)

 

לקראת יום הניצחון (שצוין בעבר בברית המועצות וכיום ברוסיה), התייחס שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב למוצאו היהודי של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסגרת הצהרה מקוממת ביותר.  בראיון שהעניק  לברוב לטלוויזיה האיטלקית (1.5) אמר כי העובדה שזלנסקי יהודי אינה שוללת את האלמנטים הנאציים באוקראינה, וכי גם להיטלר היה דם יהודי. בהמשך לכך, גרס לברוב כי "האנטישמים הכי גדולים הם יהודים".

הצהרותיו של שר החוץ הרוסי עוררו תגובות נזעמות בארץ ובחו"ל. לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפות) "אם לא מספיקים פשעי רוסיה באוקראינה, הוסיף לברוב חטא על פשע באמירותיו המחליאות. במופע אימים אנטישמי מסלף שר החוץ הרוסי את האמת ומטמא את זכר קורבנות הנאצים. חרפה"!.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בתגובה להתבטאות האנטישמית של לברוב: "אני רואה בחומרה את התבטאותו של שר החוץ הרוסי. יש להפסיק להשתמש בשואת העם היהודי ככלי לניגוח פוליטי". אך ייטיב ראש הממשלה לעשות אם יפנים את הטפותיו. הרי גם הוא, יחד עם שריו והמסורת של ממשלות ישראל לדורותיהן, עשה ועושה שימוש ציני ופסול בזכר השואה כדי להצדיק מעשים נפשעים ולתרץ את מדיניות הכיבוש והדיכוי כלפי העם הפלסטיני.

זכר השואה ומיליוני קורבנותיה מחייב את המשך המאבק בנאציזם ובפאשיזם. המפלגה הקומוניסטית הישראלית ותנועת הידידות ציינו לבדן במשך עשרות שנים את יום הניצחון, והדגישו את לקחי המאבק בפשיזם ובנאציזם. בגילוי דעת שפרסמה המפלגה במלאות 70 שנה לניצחון נאמר: "מק"י מכבדת את זכרם של מיליוני קורבנות הנאציזם והפשיזם, וביניהם – 27 מיליון אזרחים סובייטיים ושישה מיליון יהודים. מק"י מעלה על נס את גבורתם של הלוחמים בנאצים: גבורתם של חיילי הצבא הסובייטי ובעלות הברית, של הפרטיזנים ושל לוחמי המחתרות האנטי-פשיסטיות.

"מסירותם והקרבתם העצמית של עמי ברית המועצות, אשר הגנו על מולדתם, על חירותם ועל המשטר הסוציאליסטי – תרמו תרומה מכרעת להבסת גרמניה הנאצית. הניצחון ההיסטורי של הצבא הסובייטי בסטלינגרד אילץ את הצבאות הפשיסטיים לסגת ממצרים ומצפון אפריקה, וכך מנע את פלישתם לפלשתינה והציל את תושביה".

עוד נאמר בגילוי הדעת של מק"י: "בימינו, נמשך המאבק של כוחות הקידמה והשחרור נגד דיכוי, אפליה, גזענות, אנטישמיות, כיבוש ומלחמות. הממשל האמריקאי ובעלי בריתו, לרבות ממשלות ישראל, מנהלים שוב ושוב מלחמות כיבוש, מאיצים את מירוץ החימוש ותומכים בכוחות הריאקציה. במדינות שונות, לרבות באלה שהיו בעבר חלק מברית המועצות, מרימים ראש כוחות פאשיסטיים וניאו-נאציים, המנצלים את האבטלה והמצוקה החברתית". כמו כן,  "כיום, אפילו יותר מאשר לפני 70 שנה, גלויה לכל הברירה ההיסטורית בין סוציאליזם, חירות ודמוקרטיה מן הצד האחד, לבין ברבריות והידרדרות לפשיזם מן הצד האחר. האחדות היהודית-ערבית ושותפות המאבק הן תנאי להצלחת המערכה נגד סכנת הפשיזם ולמען שלום ישראלי-פלסטיני צודק ויציב, לחירות העמים, לפירוק נשק, לשוויון, לחלוקה צודקת של המשאבים וההכנסות ולהגנת הסביבה".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/112428