יום הדיור בכנסת: הממשלה חייבת לאמץ תכנית לשיקום הדיור הציבורי

פעילי הדיור הציבורי דורשים מהממשלה להציג תכנית משמעותית ארוכת טווח ראשונה מסוגה לשיקום הדיור. כך נמסר היום (שני) לקראת יום הדיור שיתקיים מחר בכנסת. יצוין שמצב הדיור הציבורי בישראל הוא מבין הגרועים בעולם. הדיור הציבורי הוזנח במשך שנים, כך שמשפחות רבות בישראל לא מצליחות לממש את הזכות לקורת גג. 30 אלף משפחות ממתינות בתור לדירה, ועוד 170 אלף משפחות נמצאו "לא זכאיות לדיור" רק בשל החוסר הקשה בדירות.

2018-07-09_202637

יום הדיור שייערך מחר בכנסת הוא בסימן הפגיעה הקשה של מצוקת הדיור בקבוצות רבות בחברה הישראלית. נשים, עולים חדשים, נכים, קשישים, חולים וחד הוריות, כולם מתקשים לממש את הזכות לקורת גג בגלל מדיניות הדיור הכושלת של הממשלה. ביום הדיור יתקיימו דיונים בשלל וועדות הכנסת בנושאי הקריטריונים לזכאות לדיור והפגיעה שלהם בנשים ונכים, ההתנהלות הכושלת של חברת עמידר, יציאה של אתיופים ממרכזי קליטה ללא פתרונות דיור, הצגת הדיור הציבורי כפתרון למשבר הדיור והחשיבות של שמירה על מרקם הקהילה בחלוקת דיור ציבורי ועוד.

אחד מראשי השדולה למען דיור ציבורי, ח״כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), מסחר: "שוק הדיור בישראל נמצא במשבר קשה. מדיניות דיור מופקרת המביאה למחירים מופקעים מונעת מרבים את הזכות הבסיסית לקורת גג. מדיניות  זו בנוסף על המשך ייבוש מאגר הדיור הציבורי מביאים לפגיעה קשה באוכלוסיות המוחלשות ביותר: בחד הוריות, בנכים, בקשישים, בניצולי שואה והופכת את ההגעה לדירה לנטל כבד על סטודנטים וצעירים. ישנו צורך דחוף בשינוי עמוק במדיניות בתחום הדיור ובהרחבה משמעותית של הדיור הציבורי, מנגנון חיוני להבטחת הזכות לקורת גג ולמיתון מחירי השכירות הגבוהים. התכנית לשיקום הדיור הציבורי שהציע שר השיכון היא מהלך בכיוון הנכון. המדינה חייבת לחזור לתמונה ולהשקיע תקציבים בבנייה וברכישה של דירות חדשות. אני קורא לשר האוצר ולראש הממשלה, להתגבר על מאבקי האגו לאשר את התכנית ולהתחיל לפעול על מנת לשקם את הדיור הציבורי".

לדברי דני גיגי מקדם מדיניות בפורום לדיור ציבורי "אחרי שלושה עשורים של ייבוש הדייר הציבורי סוף סוף יש תוכנית לשיקום הדיור הציבורי. ההישג הזה הוא בראש ובראשונה של פעילי פורום הדיור הציבורי שדורשים תכנית ארוכת טווח כבר שנים רבות. עכשיו הממשלה חייבת או לאמץ את התכנית או להציג תכנית חלופית כי אסור לתת לפגיע הזאת בעשרות אלפי משפחות להימשך. הפורום מתכוון להמשיך במאבק עד לפתרון יסודי וארוך טווח למשבר הדיור הציבורי שהוא משבר של מיליון אזרחים".