יום האישה בחיפה: חד"ש מציעה לקרוא רחובות על שמן של נשים יהודיות וערביות

לרגל יום האישה הבינלאומי, בחד"ש חיפה מבקשים להוקיר דמויות נשיות, ולקרוא רחובות או אתרים בוואדי ניסנאס ובשכונת עבאס על שמן של שלוש נשים, שתי ערביות ויהודייה. חבר ועדת השמות, סגן ראש העיר לשעבר ד"ר עיסא ניקולא מסר "אני מברך על כוונת ועדת השמות להמליץ לקרוא רחובות ואתרים על שמן של נשים יהודיות וערביות שעשו חיל, כל אחת בתחומה. זה נכון תמיד וזה נכון שבעתיים ביום האישה, שבו דורשות ודורשים שוויון לכל הנשים בכל תחומי החיים". נציג חד"ש בוועדת השמות מציע שלוש שמות, המורה סלמא אל-מאדי, האמנית חיה תומא והטבחית נדימה סבתי.

האמנית חיה תומא (צילום: ויקימדיה)

 

המורה  אל-מאדי, היתה המורה לאנגלית המיתולוגית בבי"ס התיכון האורתודוכסי המצטיין בחיפה מזה עשרות שנים ומהמצטיינים במדינה. נוסף להוראה, כתבה גם שירה וסיפורים לילדים לגיל הרך. עם מותה לפני כשנתיים כתב אחד מתלמידיה, הקרדיולוג הבכיר ד"ר בשיר כרכבי: "סלמא היתה אדם מיוחד ומורה מיוחד. חינכה דורות בדגש על חשיבה ביקורתית".

האמנית חיה תומא נולדה בקישיניב, בירת מולדובה, ב-1931 כחיה קרברג. אמנית קרמיקה שעבודותיה מעטרות חזיתות ובתים רבים בחיפה. בשנות ה-50 הכירה בוואדי ניסנאס את ההיסטוריון ד"ר אמיל תומא, ממנהיגי התנועה הקומוניסטית. הקשר ביניהם – יהודייה וערבי, שימש השראה לסופר סמי מיכאל בספרו "חסות". הנוף וההיסטוריה של הארץ היו מקור השראה ליצירותיה שהוצגו בפסטיבל "החג של החגים" משך שנים רבות. "החיבור שלי לוואדי", העידה על עצמה, "הוא שאני מגלה מפעם לפעם את האנשים שגרים פה. הוואדי זה מין פלנטה שנמצאת בתוך חיפה. פלנטה שיש לה היסטוריה משלה. אולי אנחנו נגלה את ההיסטוריה של הוואדי? הגיע הזמן!". תומא נפטרה ב-2009 בחיפה.

הטבחית נדימה סבתי המונחה היתה הבעלים של "מזנון נדימה סבתי" המפורסם בלב ואדי ניסנאס. אישה שניהלה עסק מצליח וגידלה משפחה. המסעדה הקטנטנה בשוק היתה למטה הלא רשמי של הפרלמנט השכונתי, ונפגשו בה ערבים ויהודים שבאו לטעום ממאכליה של נדימה. לדברי יו"ר ועד השכונה עו"ד חמודי מסרי "היא היתה מלכת הקולינריה של הוואדי במאה הקודמת. בהחלט מגיע לה והיא גם דוגמה לאישה שלוקחת אחריות וחלק בחיים ובפרנסה".

חברת מועצת העיר מסיעת חד"ש שהירה שלבי הדגישה: "שוויון מגדרי הוא גם חלוקה הוגנת של משאבים סימבוליים, כמו שמות רחובות. זה מבטא את ההכרה של החברה בתרומתן ובמנהיגותן של נשים כמו סלמא, חיה, נדימה וגם נשים כמו השרה לשעבר שולמית אלוני והפעילה הפמיניסטית מרשה פרדימן". יו"ר סיעת חד"ש, רג'א זעאתרה, הוסיף "מעט מדי רחובות בחיפה נושאים שמות של נשים, בטח של נשים ערביות. המסר הוא שאישה – מורה, אמנית, טבחית או שרה – יכולה להותיר חותם מיוחד וראוי להנצחה, בכל השכונות וגם בשכונות הערביות".