יודח הרמטכ"ל: כוכבי מחרחר מלחמה עם איראן ומאבטח את הפורעים נגד הפלסטינים

הרמטכ"ל אביב כוכבי, אירח בסוף השבוע את מפקדו החדש, ראש פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית (סנטקום), הגנרל קנת' מקנזי (מימין בצילום, לצד רא"ל כוכבי). זה ביקר לראשונה בארץ לרגל כניסת ישראל לתחום האחריות של פיקודו במסגרת הבריתות הצבאיות הגלויות והסמויות הנלוות להסכמי הנורמליזציה – מהאמירויות במזרח ועד מרוקו במערב (ר' ריאיון עם ציון אסידון בעמ' 7 בגיליון השבוע של "זו הדרך").

הגנרל מקנזי, שהצטלם לבוש מדי קרב ולא מדי ייצוג כמקובל, ביקר במטה הכללי על רקע הצהרתו הפומבית של האלוף כוכבי נגד שובה של ארה"ב להסכם הגרעין עם איראן והאיומים לתקיפה בטהראן. גם ראש המוסד יוסי כהן נועד עם הגנרל מקנזי.

בביקור נדונו, לפי משרד הביטחון, "סוגיות ואתגרים משותפים על הפרק, בראשם איראן". שר הביטחון בני גנץ, כדרכו הכסילית, בירך בפגישה עם מקנזי על ההחלטה להעביר את ישראל לתחום האחריות של פיקוד המרכז של צבא ארה"ב – אחת ההחלטות האחרונות שקיבל ממשלו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ. קודם לכן נכללה ישראל בתחום האחריות של הפיקוד האירופי. "המעבר לסנטקום מגדיל את מרחב התיאום ויחזק שיתופי פעולה חדשים", אמר גנץ, והוסיף כי הצעד מאפשר לישראל "להעמיק את היחסים עם השותפות החדשות ומייצר תמרון ומרחב פעולה גדולים מאי פעם באזור".

גנץ, הגנרל מקנזי ורא"ל כוכבים: כולם משרתים את האינטרסים האמריקאים (צילום: משרד הביטחון)

לפי "הארץ" (2.1), הגנרל כוכבי חושב צעד אחד קדימה ועתה מצדד ביזומה של האזרח האמריקאי בנימין נתניהו לחתום על "ברית הגנה" עם ארה"ב. "ברית ההגנה" אינה עניין חדש, שכן ישראל מגינה על האינטרסים של ארה"ב באזור וברחבי תבל זה עשרות שנים. אולם ברית כזו תעמיק את התלות של ישראל במעצמה האימפריאליסטית.

נותר עכשיו להמתין לשימוש שיעשה נתניהו ב"ברית ההגנה" במערכת הבחירות, בדומה לתעמולה שניהל הליכוד במערכת הבחירות לכנסת ה-22 שנערכה בספטמבר 2019.

אולם כוכבי אינו מסתפק בלשמש משרתם של שני אדונים – ארה"ב ונתניהו. הוא רוצה גם תוספת של מיליארדים, דמי קדימה ל"היערכות לתקיפה". כוכבי כבר נפגש השבוע עם נתניהו ועם גנץ כדי לסגור עניין.

זאת, לאחר שאשתקד קיבל צה"ל תוספת של מיליארדי שקלים לתקציב הביטחון וזאת על רקע אחד המשברים הכלכליים הקשים שהתחוללו בישראל – תולדה של נגיף הקורונה.

לפי הפרשן נחום ברנע ("ידיעות אחרונות", 29.1) בפעם הקודמת שהצבא התכוון לתקוף באיראן, התקפה שלא יצאה לפועל בגלל התנגדות ממשל ארה"ב, קיבל צה"ל תוספת של 11 מיליארד שקל.

פעלתנות היתר של כוכבי ב"גזרה האיראנית" וגם בסוריה, בלבנון, בעיראק ואף בתימן בולטת על רקע איהעשייה שלו להגנת התושבים הפלסטינים בשטחים הכבושים, בהם צה"ל הוא הריבון. לפי בצלם, בחמישה שבועות, מ-21 בדצמבר ועד 24 בינואר, תיעדו תחקירני הארגון 49 אירועים של תקיפת פלסטינים בידי מתנחלים – לא כולל תהלוכות וחסימות כבישים. ב-28 מהמקרים הותקפו הפלסטינית פיסית וב-18 מקרים נרגמו באבנים. תועדו גם מקרים בהם חיילים אפשרו ואף אבטחו מתנחלים תוקפים. וכרגיל במקרים אלה: אפס מעצרים. המסקנה המתבקשת היא: כוכבי חייב ללכת הביתה.

הרשימה מתפרסמת בשער של גיליון השבוע של "זו הדרך"