ידידו של ביבי בצרות: הפגנות ענק בגואטמלה נגד הנשיא בגלל מדיניותו הניאו-ליברלית

מאות מפגינים זועמים בבירת גואטמלה, רובם סטודנטים הציתו אתמול (שבת) חלקים מבניין הקונגרס ושברו חלונות, במחאה על אישורו במחטף ביום שישי האחרון של תקציב המדינה הניאוליברלי לשנת 2021. התקציב קיצוצים נרחבים במשרדי החינוך ובריאות, זאת בעת שהמדינה המרכז אמריקאית מתמודדת עם נגיף הקורונה ונזקי הוריקנים שהיכו אותה בשבועות האחרונים. אלפים מחו מול הקונגרס בעיר גואטמלה, במקביל לכעשרת אלפים שהפגינו מול ארמון הנשיאות, במחאה נגד הנשיא הימני אלחנדרו ג'יאמטיי. כך מוסרת סוכנות הידיעות "פרנסה לטינה".

להבות פורצות מתוך בניין הקונגרס, אתמול, בעיר גואטמלה (צילום: פרנסה לטינה)

מהמפגינים בבירה נשאו שלטים שבהם קראו להתפטרות הממשלה וחברי הקונגרס שתמכו בהצעת התקציב של ממשלת הימין. וכתבו כי הנשיא והקונגרס אינם מייצגים אותם. המוחים גם החזיקו שלט בדמות עכברוש ענקי שעליו נכתב שמו של הנשיא ג'יאמטיי. בין הקולות שקראו להתפטרותו של הנשיא: מפלגות השמאל, האיגודים המקצועיים, ארגוני החקלאים ואף הכנסייה הקתולית. סגן הנשיא, גיירמו קסטיו, קרא לג'יאמטיי להתפטר יחד עמו "לטובת המדינה", וכן לבטל את אישור התקציב.

המפגינים מחו הן נגד התקציב עצמו, שנתפס כביטוי נוסף לשחיתות השלטונית במדינה והן נגד האופן שבו אושר בשבוע שעבר — בכינוס מליאה לפנות בוקר, אחרי דיונים שנערכו בחשאי. הפגנות נוספות נערכו במחוזות נוספים ובהם אֶל פּטֶן, אַלְטַה וֶרַאפּאס, צִ'ימַאלְטֶנַאנְגּוֹ, סן מרקוס וקֶצַאלְטֶנַאנְגּוֹ. יצוין שהנשיא גם מואשם בשחיתות כמו קודמיו.

בשנה שעברה גירש הנשיא לשעבר, ג'ימי מוראלס, משלחת של האו"ם שהגיעה למדינה כדי לחקור שחיתות בדרגי השלטון הבכירים. הצעד גרר ביקורת חריפה בשל מה שנתפס כניסיון להגן על פקידים ונבחרי ציבור שניצלו לרעה את משרתם למען טובתם האישית. ב-2015, הפגנות ענק בגואטמלה הביאו להתפטרותו של הנשיא דאז אוטו פרס מולינה וסגניתו רוקסנה באלדטי, כמו גם כמה שרי ממשלה. הנשיא לשעבר וסגניתו נעצרו מאז וממתינים למשפט בגין עבירות שחיתות.

יצוין שישראל מוכרת נשק ותחמושת לכוחות המזוינים של גואטמלה ושגרירותה שכנה רוב השנים בהרצליה אך בעקבות הכרזת נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ על העברת שגרירות ארצו לירושלים, הועברה גם שגרירות גואטמלה ב-1 במאי 2018. כך הפכה גואטמלה למדינה הראשונה שהלכה בעקבות הממשל האמריקאי והודיעה על כוונתה להעביר את השגרירות לירושלים. בדצמבר 2019 ביקר ג'יאמטיי בישראל והכריז כי הוא ממליץ לכל המדינות להכיר בירושלים "כבירת ישראל הנצחית".