ידידו הטוב של נתניהו ונשיא הונדורס לשעבר הוסגר לארה"ב בגלל סחר בסמים

נשיא הונדורס לשעבר, חואן אורלנדו הרננדס, שנחשב "לאחד הידידים הגדולים של ישראל באמריקה הלטינית, הוסגר במהלך החג לארצות הברית, שם הוא מואשם בעבירות חמורות של סחר בסמים בגינן הוא עשוי לרצות עונש מאסר של עשרות שנים. ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם הרננדס בלשכתו בירושלים ביוני האחרון. השניים נשאו הצהרות משותפות וחתימה על הסכמים, בהם הסכמים ביטחוניים לאחר טקס חנוכת שגרירות הונדורס בישראל, בגן הטכנולוגי בירושלים.

הרננדס בן ה-53, שכיהן כנשיא הונדורס בשנים 2022-2014, מואשם בסיוע להברחת כחצי טון קוקאין לארה"ב, בתמורה לשוחד בשווי מיליוני דולרים מצד סוחרי סמים בארצו, במקסיקו ובמדינות אחרות. לפי כתב האישום, מעשיו החלו בשנת 2004, עשור לפני שנבחר לנשיא. הרננדס נעצר לבקשתה של וושינגטון ב-15 בפברואר, שלושה שבועות בלבד אחרי שסיים את תפקידו כנשיא. בסוף השבוע הוא הוטס לארה"ב במטוס של הסוכנות האמריקנית למלחמה בסמים.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו והרננדס, באחד מביקוריו התכופים של נשיא הונדורס לשעבר בישראל (צילום: נשיאות הונדורס)

 

הרננדס, מראשי הימין בארצו ובוגר קורס ההכשרה של משרד החוץ הישראלי משנת 1992, נודע כתומך נלהב של ישראל ושל ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אותו הגדיר כ"ידיד קרוב". בשנת 2018 נבחר להשיא משואה בטקס יום העצמאות בהר הרצל. אך מחאות בישראל ובארצו, בה נערכו הפגנות המוניות שדרשו את התפטרותו, גרמו לביטול ההזמנה. במשרד החוץ בירושלים נמסר אז שביטול ההשתתפות בטקס נגרם בשל "האווירה הציבורית השלילית שנוצרה בישראל סביב הגעתו".

במהלך שנות כהונתו של הרננדס ידעו היחסים בין הונדורס לישראל תקופה של פריחה. הרננדס עצמו, שביקר בישראל כמה פעמים, אמר בעבר כי "כל עוד הוא ישמש כנשיא, הונדורס תעמוד לצד ישראל". בימי כהונתו של הרננדס כנשיא תמכה הונדורס בישראל גם בהצבעות שנויות במחלוקת באו"ם וחתמה על מספר רב של הסכמים ביטחוניים לאספקת נשק ותחמושת.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/104290