חרף ההבטחות של נשיא צרפת מקרון: 'האפודים הצהובים' ישובו להפגנות ההמוניות

ההפגנות וחסימות הדרכים ברחבי צרפת התחדשות אתמול (שלישי), יממה לאחר שהנשיא עמנואל מקרון אמר בנאום לאומה כי יעלה את שכר המינימום ויקל במסים בעקבות המחאות הנרחבות במדינה בשבועות האחרונים. על כך מוסר הבוקר העיתון הקומוניסטי "הומניטה" היוצא לאור בפריז.

לדברי המפגינים הכרזתו של הנשיא אמש אינה מספיקה כדי לשכך את זעמם על חוסר השוויון החברתי, ויש להמשיך את המחאות הנערכות בבירה פריז מדי שבת. "מאוחר מדי ומעט מדי", מסרו המפגינים לכתבי העיתון. אל ההפגנות הצטרפו אתמול, במחאות הנמשכות זה השבוע השלישי, תלמידי תיכון וסטודנטים המתנגדים אף הם למדיניות הכלכלית והחברתית הניאוליברלית של ממשלת הימין.

2018-12-12_213127

תלמידים תיכון, חברי הנוער הקומוניסטי, מפגינים בפריז (צילום: הומניטה)

מקרון התחייב בשידור לאומה ביום שני, שצפו בו כ-23 מיליון צרפתים, להוסיף מעט כסף לארנק של כל צרפתי בנאום טלוויזיה שבו הוא ניסה להתמודד עם גל הפגנות הרחוב וחסימת כבישים בשבועות האחרונים, שהחלו במחאה על העלאת מס דלק שבוטלה, והפכו לאתגר הגדול ביותר לנשיאותו אחרי שנה וחצי בתפקיד.

מקרון שמר על שתיקה פומבית בשבועות האחרונים כאשר מפגיני "האפודים הזוהרים" שמחו על העלאת מס הדלק שעליה הכריזה הממשלה לפני כחודש, התפרעו בשדרות שאנז אליזה בפריז ובערים ובכפרים רבים.

בנאום בטלוויזיה הודיע מקרון ששכר המינימום במדינה יעלה ב-100 אירו בחודש מהשנה הבאה, "בלי שהמעסיקים יצטרכו להוסיף אפילו אירו אחד". הוא גם ביטל העלאת מס מהתקופה האחרונה על כמה פנסיות, והציע לפטור ממס תשלום על שעות נוספות. לשם כך הוא יצטרך את אישור הפרלמנט, שבו יש למפלגתו רוב גדול.

מקרון גם אימץ נימת התייחסות אוהדת יותר, בניגוד לנטייתו להרצות בתקיפות בפני מצביעים מתלוננים. "אני אבקש ממעסיקים שיכולים לעשות זאת לשלם לעובדים בונוס של סוף שנה", הוא התחנן והוסיף ש"הבונוס יהיה פטור ממס".

על "האפודים הצהובים" בגיליון "זו הדרך" של השבוע שעבר (עמ' 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/12/G46_2018.pdf

עוד על המאבק החברתי בצרפת בגיליון "זו הדרך" השבועי (עמ'6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/12/G47_2018.pdf