חסימת כבישים והפגנות בערים: גל מחאות בלבנון בגלל החמרת המצב הכלכלי

גל מחאות פרץ מחדש בסוף השבוע ברחבי לבנון בעקבות החמרת המצב הכלכלי והחברתי. צבא לבנון, מנסה להתמודד עם המחאות האלימות, שיגר חיילים כדי לעצור מפגינים ולמנוע חסימת כבישים – אך ללא הצלחה מרובה. בשבוע שעבר רמטכ"ל הצבא פרסם גילוי דעת לפיו אזלו המזומנים בידי הצבא וחיילים וקצינים ערכו משורותיו. "החיילים רעבים", הדיש. דובר צבא לבנון טען, כי במסגרת הפעילות להשבת הסדר מספר חיילים נפצעו מפגיעת רימון הלם שנזרק בידי אחד מהמפגינים. על פי שירותי הבריאות במהלך היום נפצעו עשרות מפגינים וחיילים.

ההפגנות נערכות בכל רחבי לבנון ובמיוחד מול סניפי בנקים, בתיהם של פוליטיקאים ושרים בכירים במדינה ואתמול כמעט והצליחו המפגינים לפרוץ אל תוך ביתו של שר הכלכלה הלבנוני ראול נעמה.

מפגינים מפנים צעיר, אמש, שנפגע מכדורי החיילים בעת הפגנה בעיר צידון (צילום: המפלגה הקומוניסטית הלבנונית)

 

המוקדים המרכזיים של המחאה הוא העיר טריפולי בצפון וצידון בדרום. טריפולי, העיר השנייה בגודלה בלבנון – ואחת העניות ביותר – ידעה בשנים האחרונות מחאה חברתית עוצמתית. תושבי העיר הגיעו להפגין אתמול מחוץ (שבת) למוסדות שלטון, והעלו באש סניף של הבנק הלבנוני המרכזי בעיר. בנוסף לכך היו מחאות גם מול בתיהם של חברי הפרלמנט הלבנוני בהווה ובעבר.

בדרום המדינה, בעיר צידון, פרצו מפגינים לרחבת הכניסה של סניף הבנק הלבנוני המרכזי שאף הוא הוצת. המפגינים יידו אבנים לעבר המבנה עד שפוזרו בידי כוחות הביטחון ולפחות שישה מהם נפצעו ואושפזו בבתי החולים. בבירה ביירות ניסו המפגינים לפרוץ לביתו של שר הכלכלה כדי להביע את זעמם על המחירים הגבוהים של הסחורות בשווקים ובמרכולים.  כמו כן, במהלך שישי ושבת, נחסמו כבישים רבים ברחבי המדינה ובהן כל הכניסות לבירה ביירות.

צלילת ערך המטבע המקומי גרמה לשחיקה משמעותית בכוח הקנייה של הלבנונים ובשכרם של העובדים. ערך המטבע צלל כעת לשפל חדש – כמעט 18 אלף לירות לבנוניות תמורת דולר אמריקני אחד. הלירה הלבנונית איבדה 94% מערכה מתחילת המשבר, שהחל לפני יותר משנה.  על פי ההערכות של המפלגה הקומוניסטית, כ-75% מתושבי לבנון חיים מתחת לקו העוני.

 

 

ראש הטופס

 

 

ראש הטופס