ח"כ תומא-סלימאן: תלמיד יהודי בעכו מקבל 44 אחוז יותר מתלמיד ערבי

"תלמיד יהודי בעכו מקבל 44 אחוז תקצוב יותר מתלמיד ערבי, בלוד הפער יותר גדול, וכך במקומות נוספים", כך חשפה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – תע"ל) בישיבת ועדת הכספים שנערכה ביום רביעי שעבר (25.1)ו שדנה בתקצוב מוסדות החינוך בחברה הערבית

מה מתכוון משרד החינוך כדי לסגור את הפערים האדירים במערכת החינוך הערבית? שאלה. עוד עלו בדיון שיטת שיבוץ המורים בבתי-הספר הערביים, האלימות במוסדות החינוך והאיומים על חיי הצוות המחנך והתלמידים. במהלך דיון נחשפו פערים בין המידע של חברי הכנסת לבין המידע שהראו נציגי הממשלה והשלטון המקומי.

חברי הכנסת תומא-סלימאן, אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) ואימאן ח'טיב יאסין (רע"ם) יזמו את הדיון הציגו את הפערים בתקצוב נושאים שונים במערכת החינוך הערבית, בהם בינוי כיתות לימוד, תקצוב מוסדות המוכש"ר והחטיבות העליונות. עוד הועלו קשיים רבים בשיבוץ מורים, בהעברת תקציבים שלא ישירות לבתי הספר, וקריאה לקדם תוכנית למלחמה באלימות בבתי הספר.

ח"כ טיבי העלה את סוגיות התקצוב הדיפרנציאלי "כיום יש פער של 5,000 שקל  בין תלמיד ערבי לתלמיד יהודי, מתי מתכוון משרד החינוך ליישם את התקצוב הדיפרנציאלי בחטיבה העליונה?", על כך טען דוד מזרחי, מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך, כי "התחייבנו לכך והתקציבים עוגנו, במהלך של 3 שנים ניישם מהלך מלא זה, כך שיוביל לצמצום פער התקציב בין המגזר הערבי ליהודי בחטיבה העליונה". לשאלות בדבר מימוש תוכניות רב שנתיות בתחום החינוך במגזר הערבי, ציין נציג משרד האוצר כי המספרים "אינם זמינים" וכי "יעבירם בהמשך". גם נציג השלטון המקומי, עמיחי דרורי, אמר שאין בידו נתונים לגבי המחסור ביישובים הערביים. טענות אלה עוררו תרעומת בקרב חברי הכנסת. ח"כ תומא-סלימאן הדגישה כי הדרך בה נבנה התקציב מעגנת את האפליה כלפי החברה הערבית.

לשאלה על הפער בין הצורך בכיתות לבין התקצוב שלהן בפועל, הוסיף מזרחי, כי "בין 2020 ל-2027 במשרד החינוך היינו צריכים לקבל תקציב ללפחות 28 אלף כיתות, בפועל קיבלנו רק ל-18 אלף, לכן כל המערכת בתת תקצוב, זה מבחינת שר החינוך בראש סדר העדיפויות". מנהל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל, ג'עפר פרח, הבהיר בדיון: "אנחנו מדברים על שתי החלטות ממשלה, החלטה אחת הייתה צריכה להעביר 9 מיליארד שקל למגזר הערבי, החלטת ממשלה נוספת הייתה אמורה להעביר 5 מיליארד שקל שלא יצאו. עד היום אף אחד לא מסוגל להגיד, מתוך 1.9 מיליארד שקל שהיו אמורים להגיע בשנת 2022 ככסף דיפרנציאלי, כמה הגיע". לאור הפערים שנתגלעו בנתונים בין נציגי הממשלה חברי-הכנסת, יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קבע כי יתקיים דיון המשך, במסגרתו משרדי הממשלה ידרשו להציג את כלל הנתונים והמספרים שהתבקשו להציג בדיון.

סרטון – ח"כ תומא-סלימאן על המצב של החינוך הערבית:

https://www.facebook.com/aidatuma/videos/489921283329983